تقویم تاریخ ( بیست و نهم ماه حوت )

امروز 29 ماه حوت برابر با 20 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و  ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

تشکیل حزب جنبش ملی شمال افغانستان/1370

جنبش ملی اسلامی افغانستان در 29 ماه حوت سال 1370 به رهبری عبدالرشید دوستم تأسیس شد. این سازمان سیاسی-نظامی که معمولاً در افغانستان به طور خلاصه جنبش خوانده می‌شود، بیشتر از ازبک‌ها و ترکمن‌هایشمال افغانستان تشکیل شده و سال‌ها بخش‌های بزرگی از شمال افغانستان به مرکزیت مزار شریف را در کنترول خود داشت.

نیروهای جنبش در بهار ۱۳۷۱ مزار شریف را به تصرف درآورده و کمی بعد همراه با دیگر گروه‌های مجاهدین وارد کابل شده، حکومتداکتر نجیب‌الله را سرنگون کردند .

 

سایر رویداد ها:

قشون نادرشاه افشار به فرماندهی احمدشاه ابدالی وارد دهلي شد/ 1735 

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ورود نادرشاه به هند

نادرشاه در سال 1739 در جريان لشكركشي به هند، پس از شكست دادن ارتش 360 هزار نفري اين كشور و دريافت تاج پادشاه هند، براي ورود به دهلي منتظر فرارسيدن نوروز شده بود تا در روزي سعد به اين آرزو برسد و روز 20 مارچ (در آن سال؛ نوروز) وارد دهلي شد و مراسم نوروز را در كاخ «شاه جهان (امپراتور پيشين هند)» برگزار كرد. این فتح بزرگ به فرماندهی احمدشاه ابدالی (فرمانروای افغان در دربار نادر افشار) صورت گرفت

1890 – روزي که بيسمارك بركنار شد

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
بيسمارک

بيسمارك ـ مردي كه به تدبير او آلمان كه به صورت امير نشين هاي متعدد بود يكپارچه و يك قدرت در اروپايي شد 20 مارچ 1890 از صدر اعظمي بر كنار و خانه نشين شد. وي با سه جنگ « محدود » دانمارك ، اتريش و فرانسه ــ سه مدعي ايالات آلماني ــ را شكست داده بود و به هدف خود كه ايجاد آلمان واحد بود و كسي قبلا تصورش را نمي كرد جامه عمل پوشانيده بود.

بيسمارك «جنگ محدود» را تعريف كرده ــ تعريفي كه هنوز به قوت خود باقي است. طبق اين تعريف، جنگ محدود ستيز مسلحانه ميان دو طرف است كه پاي ديگران به آن كشانده نشود. وي گفته است كه ورود ساير كشورها به يك جنگ محدود باعث نقض غرض و تغييرات سياسي ــ جغرافيايي وسيع مي شود و اي بسا كه نتيجه كار هم معكوس باشد.

ويلهلم دوم كه هنگام نشستن برجاي پدر به عنوان قيصر آلمان 29 ساله بود بيسمارك را مانع جاه طلبي هاي خود مي ديد ولي به دليل محبوبيت بيسمارك در جامعه المان قادر به تغيير او نيود و مترصد فرصت نشسته بود. دو سال بعد مخالفت پارلمان آلمان با يك برنامه اجتماعي بيسمارك كه پارلمان عقيده داشت مآلا به زيان كارگران تمام خواهد شد اين فرصت را به دست قيصر جوان داد. بيسمارك در صدد انحلال پارلمان و تجديد انتخابات برآمد كه قيصر اورا به مذاكره دعوت كرد، ولي در ساعت مقرر بيسمارك به ديدار او نرفته بود. قيصر به كشف علت پرداخت و معلوم شد كه بيسمارك به خواب افتاده و وقت ملاقات را از دست داده بود. با اين کشف، قيصر با اعلام اين كه بيسمارك پس از اين همه تلاش نياز به استراحت دارد اورا معاف كرد.

1956 – روز ملي و استقلال كشور افريقايي تونس

تونس، كوچكترين كشور شمال افريقا است كه در ميان كشورهاي ليبي والجزاير قرار گرفته ودرياي مديترانه از شمال و شرق، آن را احاطه كرده است. وسعت اين كشور، 163/610 كيلومتر مربع و جمعيت آن در حدود 10 ميليون نفر است. پيش‏بيني مي‏شود كه جمعيت تونس تا سال 2025م بيش از 12 ميليون نفر گردد. قريب به 99% مردم آن، مسلمان بوده و زبان رسمي كشور، عربي است. پايتخت اين كشور، بندر تونس است كه در ساحل خليج تونس در كنار درياي مديترانه قرار دارد. اين بندر، يكي از زيباترين شهرهاي شمال افريقاست. از شهرهاي مهم آن صفاقس، اريانه و سوسه مي‏باشد. نظام سياسي تونس جمهوري و واحد پول آن دينار است. تونس تاريخ كهني دارد و مركز يكي از قديمي‏ترين تمدن‏هاي جهان به شمار مي‏آيد. تونس از نظر اقتصادي در قياس با ساير كشورهاي افريقايى كشور پيشرفته‏اي محسوب مي‏شود. اين كشور كه از قديم‏الايام جزئي از امپراتوري وسيع اسلامي به شمار مي‏رفت، در قرن شانزدهم تحتِ سيطره عثماني درآمد. اما با اين حال از نوعي خودمختاري داخلي برخوردار بود. دخالت دول اروپايى در اين منطقه از قرن نوزدهم آغاز شد و در اواخر اين قرن، تونس تحت‏الحمايه فرانسه گرديد. بعد از جنگ جهاني اول حركت استقلال‏خواهي تحت رهبري “نهضت دستور” شكل گرفت اما اين حركت سركوب شد. بعد از جنگ جهاني دوم، مبارزات مسلحانه مردمي اوج گرفت در 20 مارچ 1956 به استقلال اين كشور با نظام سلطنتي انجاميد. يك سال بعد از آن در جون، 1957م، حبيب بورقيبه كه نخست‏وزيري تونس را برعهده داشت، با الغاي رژيم سلطنتي و اعلام حكومت جمهوري، مقام رياست جمهوري را در اختيار گرفت و به مدت 3 دهه، در اين سمت باقي ماند.

2003 – حمله نظامي امريكا و انگليس به عراق 

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

1885 –  يوجن هريگل فيلسوف آلماني
۱۹۸۴ – فرناندو تورس، بازیکن تیم ملی اسپانیا

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
فرناندو تورس

مرگ‌ها

۱۱۰۵ – آیزاک نیوتن، فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و فیلسوف انگلیسی

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آیزاک نیوتن

۱۳۷۲ – پولیکارپ کوش, فیزیک‌دان آمریکایی-آلمانی و برندهٔ مشترک جایزهٔ فیزیک نوبل سال ۱۹۵۵

29 اسفند - 20 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
پولیکارپ کوش

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *