تقویم تاریخ ( 27 ماه حوت)

امروز 27 ماه حوت برابر با 18 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

روز خبرنگار

 

روز ملی خبرنگار

در جلسه کابینه جمهوری اسلامی افغانستان که در 15 ماه حوت سال 1397 و به ریاست محمد اشرف غنی رئیس جمهوري اسلامي افغانستان  در ارگ دایر گردید، یست و هفتم ماه حوت هر سال در افغانستان به‌عنوان «روز ملی خبرنگار» نامگذاری شد.

گفتنی است، ٢٧ حوت از سوی یکی از نهاد های رسانه ای در افغانستان بنام روز خبرنگار افغانستان از سال 1392 نامگذاری شد. خبرنگاران در افغانستان در شرايط نامساعد ، سخت و دشوارى كار و فعاليت مينمايند .خبرنگارى و رسانه ايى بودن در عين حال كه شغلى سخت و سنگين است ، هدفى مهم برای اطلاع رسانی به مردم است.

 

چاپ اولین نشریه نسوان افغانستان/1299

نتیجه تصویری برای نشریه ارشاد النسوان

اولین شماره “ارشاد النسوان” مجلۀ هفته وار اختصاصی زنان افغان به تاریخ ۲۷ حوت ۱۲۹۹ خورشیدی برابر با ۱۷ مارچ ۱۹۲۱ میلادی به نشر رسید و هر روز پنجشنبه منتشر می شد، ولی هنوز مشخص نیست که این نشریه در مجموع چند شماره منتشر شد. نشریه ارشاد النسوان، به مدیریت اسما، همسر محمود طرزی منتشر می شد.

شهر مزار شریف با همکاری جنرال دوستم و مجاهدین از تصرف حکومت مرکزی افغانستان بیرون شد. /1370

وفات استاد محمد علی عطار هروی/1371

نتیجه تصویری برای محمدعلی عطار هروی

محمدعلی عطارهروی (زاده ۱۳۲۸ ه‍. ق/۱۲۸۹ ه‍.ش در هرات– درگذشت: ۱۳۷۱ ه‍.ش در مشهد ایران ) خوشنویس برجسته اهل افغاولایت هراتبود که مدتی در ایران زیست.

وی فرزند محمداسماعیل بود که در سال ۱۳۲۸ هجری قمری در شهر کهنه هرات در محله خواجه عبدالله مصری در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. نیاکانش همگی از عالمان دینی روزگار خود بودند، اما پدرش منبر را ترک کرد و به پیشه عطاری و خوشنویسی روی آورد و فرزند خود محمدعلی را نیز در این رشته پرورش داد. عطارهروی آموزش‌های ابتدایی را در مکتب‌های سنتی هرات فرا گرفت و سپس نزد پدرش در عطاری به آموزش خوشنویسی پرداخت.

از کیفیت و هنرمندی «کم‌نظیر» عطار که بگذریم، آنچه که در زندگی او بسیار برجسته بود «تنوع» هنری بود. او هر یک از انواع خطوط فارسی دری و عربی مثل نسخ، ثلت، نستعلیق، تعلیق و کوفی را به شیوه‌های متعدد می‌نوشت. محمدعلی عطار با کاوش در آثار باستانی، اسناد تاریخی، و گرد آوری مسکوکات دوره‌های قرن اول و دوم اسلام، بخصوص رسم‌الخط دوره خلفای راشدین، به نمونه اصلی خط کوفی دست پیدا کرد. او سپس با تحقیق در دوره‌هایبنی عباس، بنی امیه، غزنویان و دوره تیموری، به انواع و اقسام تفاوت‌هایی که در خط کوفی وجود داشت، آشنا شد. عطار هروی، توانایی کتابت بیش از چهل نوع خط را داشت. بعد پژوهشی کارهای عطار هروی به اندازه کیفیت هنری آثار او برجسته است.

با ورود نیروهای شوروی به افغانستان و آغاز جنگ در این کشور، عطار هروی راهی ایران شد و تمام کتیبه‌هایی که او سالها در بدست آوردن آن زحمت کشیده بود، همه از بین رفت. محمدعلی عطار سخاوتمندانه کارهای ارزشمندش را اهدا می‌کرد. بسیای از آثارش در جنگ از بین رفت و هدایایی که به دیگران داد، گاهی از کاغذپاره‌ها و انباری‌های نمدار سر درآورد.

عطار هروی در طول عمر هنری خود، شاگردان زیادی پرورش داد و سر انجام در تاریخ ۲۷ ماه حوت سال ۱۳۷۱ خورشیدی، استاد محمدعلی عطار هروی، در سن ۸۲ سالگی در شهر مشهد در گذشت.

پیکر استاد را در داخل زیارت امام رضا (رض)، جایی که سال‌ها در آن به کار خوشنویسی و کتیبه‌نگاری مشغول بود، به خاک سپردند.

قتل فرخنده در کابل /1393

فرخنده  در مرکز شهر کابل، پیش زیارت شاه دوشمشیره زجرکش شد. مردان خشمگین او را به اتهام سوزاندن قرآن به اندازه‌ای لت و کوب کردند که زیر سنگ و چوب جان داد. قاتلان جسد او را سپس به آتش کشیدند.

تحقیقاتی که پس از حادثه صورت گرفت نشان داد که اتهام وارده بر فرخنده نادرست بوده است.

دیگر رویداد ها مطابق با تقویم میلادی:

1167 – ميان فرانكها به رياست آمارليك كه تحت پرچم صليبيون وارد خاورميانه شده بودند و نيروهاي مسلمان در «البابين» مصر جنگ در گرفت. 

1510 – آغاز سلطه استعماري اسپانيا بر سرزمين كلمبيا در امريكاي مركزي 

سرزمين كلمبيا در امريكاي مركزي در سال 1499م توسط كاشفان اسپانيايى كشف شد و استعمارگران اسپانيايى، ضمن الحاق كلمبيا به كشور خود، از هجدهم مارچ 1510م به غارت منابع آن پرداختند. قيام مردم كلمبيا عليه اسپانيا از سال 1781م آغاز شد و پس از آن كه ناپلئون، اسپانيا را تصرف كرد، نفوذ و قدرت دولت مادريد در مستعمراتش كاهش يافت. هم‏زمان با تزلزل در حاكميت اسپانيا، اعلاميه استقلال كلمبيا در سال 1810 تهيه شد. سه سال بعد، وقوع انقلاب مردم كلمبيا همچنان ادامه داشت تا اينكه سرانجام سيمون بوليوار آزادي‏خواه معروف امريكاي جنوبي در سال 1819م به سلطه اسپانيا بر كلمبيا خاتمه داد و با آزادي ونزوئلا، كلمبيا، اكوادور و پاناما، جمهوري كلمبياي بزرگ متشكل از اين كشورها را تأسيس نمود. طي سال‏هاي 1829 تا 1830م اكوادور و ونزوئلا اعلام استقلال كردند. نام كشور كلمبيا به پاس كشف قاره آمريكا توسط كريستف كلمب به اين اسم نام‏گذاري شده است.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1962 – امضاي پيمان اويان و پايان استعمار فرانسه در الجزاير

الجزاير از سال 1830م تحت استعمار فرانسه قرار گرفت و مقاومت‏هاي مردمي مانع اين استعمار نگرديد و حتي در اوايل قرن بيستم تمام خاك الجزاير زير سلطه فرانسه درآمد. در زمان جنگ جهاني دوم، الجزاير كه مستعمره فرانسه بود.، به جرگه متفقين پيوست و در زمان اشغال فرانسه، دولت در تبعيد ژنرال دوگل، مدتي در الجزيره پايتخت الجزاير مستقر گرديد. پس از پايان جنگ دوم جهاني، جنبش استقلال‏طلبي در اين كشور شدت گرفت، به طوري كه تشنجات اين دوره، باعث اعطاي خود مختاري از جانب دوگل شد. ولي مبارزان كه خواستار استقلال بودند، جهاد خود را ادامه دادند تا حدي كه در سال 1962م مارشال دوگل قرارداد اويان را كه متضمن استقلال كامل الجزاير بود، امضا كرد. در انقلاب هشت ساله مردم الجزاير، يك ميليون نفر از آزادي خواهان به دست اشغال‏گران فرانسوي كشته شدند. الجزاير پس از استقلال، داراي حكومت جمهوري دموكراتيك (سوسياليستي) شد، كه اولين رئيس جمهور آن احمدبن بلا بود.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1965 – انجام نخستین راهپیمایی فضایی جهان توسط الکسی لئونوف کیهان‌نورد روسی.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
الکسی لئونوف

1978 – محکوم شدن ذوالفقار علي بوتو به اعدام

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ذوالفقارعلي بوتو

18 مارچ 1978 ذوالفقارعلي بوتو نخست وزير پيشين و رهبر حزب مردم پاكستان به جرم دست داشتن در قتل پدر يكي از رقباي سياسي اش به اعدام محكوم شد كه بعدا اعدام گرديد. دولت وي قبلا با يك كودتاي نظامي برانداخته شده بود. ذوالفقارعلي بوتو سالها وزير امورخارجه، رئيس كشور و رئيس دولت پاكستان بود و در سال 1971 موفق شد پاكستان را از بحران پس از جدا شدن پاكستان شرقي (بنگلادش امروز) خارج سازد.

سالها بعد PPP (حزب مردم پاكستان) «بي نظير» دختر ذوالفقار علي بوتو را نخست وزير پاكستان كرد كه وي پس از كنار رفتن از اين سمت، بعدا متهم شدن و پس از يك تبعيد طولاني در خارج از پاكستان، اواخر سال 2007 به وطن بازگشت و در دسامبر همين سال در پي شركت در يك اجتماع در راولپندي و ايراد نطق ترور شد و رياست حزب به پسرش «بلاول» رسيد كه چون دانشجو بود و در انگلستان تحصيل مي کرد، پدر او «آصف علي زرداري» نيابت رياست حزب را بر عهده گرفت.

1945 – چهل و دو روز پيش از خودكشي هيتلر و زماني كه ارتش مسکو به دیوار برلين نزدیک شده بود و تصرف شهر قطعي بود، پايتخت آلمان مورد حمله 1250 بمب افكن آمريكايي قرار گرفت و چون وسيله دفاع نداشت آسيب فراوان ديد. مورخان اين بمباران را «غير ضروري» خوانده و نوشته اند که با هدف خاص انجام شده بود.

2003 – «هو جينتائو Hu Jintao» دبيركل حزب حاکم رژيم پکن رئيس جمهور اين کشور هم شد. وي در همين روز «ون جيابائو Wen Jiabao» را به عنوان نخست وزير و «لي جائو شينگ» را به سمت وزير امورخارجه اين رژيم تعيين کرد.

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
هو جينتائو Hu Jintao

زادروزها

۱۸۷۷ – ادگار کیسی پیشگو و شفادهندهٔ آمریکایی

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ادگار کیسی

1842 – تولد استفان مالارْمِه اديب معروف فرانسوي
1858 – تولد رُدولف ديزل مبتكر و مخترع موتور ماشين

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
فوستل دو كولانژ

1830 – فوستل دو كولانژ مورخ و جامعه شناس قرن 19 فرانسه

مرگ‌ها

1965 –  ملك فاروق پادشاه پيشين مصر

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ملك فاروق

۲۰۰۹ – ناتاشا ریچاردسون – بازیگر انگلیسی

27 اسفند - 18 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناتاشا ریچاردسون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *