ادرسکن

ولسوالی ادرسکن

 
Bildergebnis für ‫ادرسکن‬‎
 
نام ولسوالی: ادرسکن
ولسوال بر حال:

حدود اربعه:

– شمالان می رسد به پشتون زرغون،  گذره و غوریان
– جنوبا همسایه گی دارد با ولسوالی شیندند
– شرقاً محدود می شود به  ولسوالی فرسی
– غرباً هم سرحد است با کشور جمهوری اسلامی ایران

موقعیت جغرافیایی

ادرسکن در جنوب شهر هرات واقع شده و از مرکز شهر هرات هشتاد کیلومتر فاصله دارد. اين ولسوالی به مساحت 10440 کيلومتر مربع در شمال جنوب شهر هرات قرار گرفته است كه بدين ترتيب وسيع ترين ولسوالی این ولایت به شمار مي آيد. شاهراه هرات- قندهار از مرکز این ولسوالی می گذرد و به آن موقعیت مناسبی بخشیده است.
بیشتر نواحی ادرسکن کوهستانی می باشد و ارتفاعات سیاه کوه آن یکی از شاخه های مهم کوه بابا است. و دره های سرسبز دارد
رود ادرسکن از رشته کوه های تولک و فرسی سرچشمه گرفته و دارای دو شاخه به نام های اولنگ ویش و رودگز می باشد که پس از یکجا شدن با هم وارد ادرسکن می شود.
ولسوالی ادرسکن اگرچه زمین های آبی محدودی را داراست و بیشتر اراضی اش در میان دره ها جای گرفته است، اما به دلیل آب و هوای مناسب، رودخانه ادرسکن و همچنین دامنه کوه های سرسبز و دره های زیبا در آغوش ارتفاعات سیاه کوه، به این ولسوالی طراوت و زیبایی خاصی داده است و در صورت تامین امنیت، به مناطق تفریحی مناسبی تبدیل خواهند شد.

وضعیت تاریخی ولسوالی ادرسکن

از جمله نامهایی که با صفحات تاریخ آشنایی دیرینه دارد، نام ادرسکن است. شهری که تقدم تاریخی آن به عهد زردشتیان باستان باز می گردد . عده ای پیدایش آن را به روزگار حضور زردشتیان آریایی نسبت داده اند و گروهی نام آن را ماخوذ از واژه (آذر شکن ) دانسته اند.
در فرهنگ دهخدا وجه تسمیه آن را به معنی (باشندگان خانه و جای) آورده اند.
ادرسکن در روزگار قدیم از مربوطات اسفزار یا سبزوار بود و نام آن در اکثر متون کهن تاریخی و جغرافیایی آمده است. چنانکه در حدود العالم در این باب چنین آمده است: « اسبزار او را چهار شهرست. چون: کواژان، ارسکن، کوژه و جراشان و این هر چهار اندر مقدارش شش فرسنگست، جایی با نعمت است.»
اضطرابی در قرن چهارم هجری از آن چنین یاد می کند: « افزار نام ناحیتی است و ( دارای شهر های ) ادرسکر، کواران، کوشک و کواشان. همچنان لسترج که درباره پژوهش های معتبری دارد، در این مورد می نگارد: « شهر ادرسکر هنوز در سمت خاور اسفزار باق است، ولی به نام ادرسکن خوانده می شود.
حافظ ابرو در عهد سلطنت شاهرخ میرزا در قرن نهم هجری از نام ادرسکن یاد کرده است و درباره ولایت اسفزار می گوید : « آب رودش از کوه غور بر می خیزد و آن رود را رود ادرسکن خوانند».
همچنان چور بهای جامی یکی از شاعران دوره تیموریان هرات درباره واژه ادرسکن و سبزوار بیت قشنگی دارد بدین شرح:
هوای خطه سبزوار و آب رود ادرسکن
غنیمت دان که جنت مگر یابی چنین جا را
از شواید تاریخی بر می آید که از روزگار باستان در خطه ادرسکن تمدن و آبادانی بوده و بر دره های پر آب و علف و خوش آب و هوای آن، مردمان با فرهنگ و مدنیت می زیستند.

معروف ترین اماکن ادرسکن:

  • بازار ادرسکن
  • پل ادرسکن
  • مسجد جامع ادرسکن

شخصیت های معروف ادرسکن:

  • امیرجان صبوری: 

    Amir Jan Sabori.jpg

    امیرجان صبوری خواننده، آهنگساز و شاعر کشور متولد همین ولسوالی است. امیرجان صبوری تصنیف‌های اغلب آهنگ‌هایش را نیز خودش ساخته‌است و همچنین تصنیف‌های بسیاری از آهنگ‌هایی را که برای دیگران ساخته نیز از سروده‌های خود اوست. او آهنگی برای زادگاه اش ادرسکن دارد. 

     

    صبوری از شانزده سالگی به هنر آوازخوانی روی آورد و برای اولین بار جشنواره آهنگ‌های ملی و محلی در کابل آهنگی به نام دختر هری را خواند که با استقبال زیادی روبه‌رو شد و مقام دوم را به دست آورد و وی پس از آن این آهنگ را در رادیو افغانستان ضبط کرد.

صنایع دستی:

هنر صنایع دستی در ولسوالی ادرسکن دارای قدمت زیادی است. بسیاری از اهالی این ولسوالی در کرباس بافی مهارت زیادی داشته اند. در حال حاضر مردم ادرسکن به بافتن قالین و قالینچه می پردازند. در گذشته بین اهالی نمد بافی و ساختن خیمه های موئی و نخ ریسی رواج فراوان داشته است.

محصولات زراعتی:

تنها پیداوار زراعتی ادرسکن گندم، جو و دانه های روغنی است و باغداری در آن بسیار کم می باشد. اما به دلیل دامنه های سرسبز و علفچر های دشتی در این ولسوالی، تربیه مواشی در آن بسیار مساعداست.

منابع-

  • پویان رسل، حاکم نشینان هرات، هرات، چاپ توانا، 1394
  • کریمی نوراحمد، مجله دوربین، هرات- 1384
 
 
 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

ولسوالی گلران

ولسوالی گلران نام ولسوالی: گلران ولسوال بر حال: حدود اربعه: از سمت شمال با ترکمنستان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *