تقویم تاریخ ( بیست و ششم ماه حوت )

امروز 26 ماه حوت  برابر با 17 مارچ تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم. 

حفیظ الله امین به حیث صدراعظم افغانستان تعین گردید./1357

Bildergebnis für ‫حفیظ الله امین‬‎

نور محمد تره کی در یک تماس تلفنی از الکس کاسگین صدراعظم وقت شوروی خواست تا با ارسال سرباز و اسلحه قیام کنندگان را در هرات سرکوب کنند./ 1357

رویداد ها به اساس تقویم میلادی:

568 – بوي ضديت روم با آریانا

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوستين دوم

17 مارچ سال 568 ميلادي، امپراتور ژوستين دوم [جانشين ژوستي نيان كه در سال 565 درگذشته بود] برغم مفاد عهدنامه سال 561 دو امپراتوري آریانا و روم (شرقي)، با سركرده طوايف شبه زرد آسياي ميانه (شمال سيردريا) معاهده دوستي و كمك متقابل امضاء كرد كه بوي ضديت با ايران از آن به مشام مي رسيد.

عهدنامه سال 561 ، دولت روم شرقي را خراجگزار آریانا كرده بود و حق هم پيمان شدن با طرف ثالث بر ضد ايران را از آن دولت سلب كرده بود. قشون آریانا در سال 566 طوايف شبه زرد را از قلمرو آریانا در آسياي ميانه بيرون رانده بود و خسروانوشيروان شاه وقت آریانا پيشنهاد سركرده اين طوايف براي عقد قرارداد را رد كرده و اعلام داشته بود كه ايران تنها با دولتها معاهده امضاء مي كند نه طوايف. سركرده اين طوايف پس از دريافت اين پاسخ، متوجه ژوستين دوم شده بود. خسروانوشيروان بسال 579 درگذشت.

624 – غزوه بَدر ميان مسلمانان و کُفّار قريش که کنترول مکه را به دست داشتند روي داد که در آن مسلمانان پيروز شدند. 

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

636 – فتح بيت ‏المقدّس توسط مسلمانان در زمان خليفه دوم

در جريان گسترش متصرفات اسلامي، اولين نبرد مسلمانان با رومي‏ها در شمال درياي سرخ روي داد. در دوران حكومت خليفه دوم، سپاه مسلمانان، روميان را شكست داد و جنوب فلسطين و بيت‏المقدس در 17 مارچ سال 636م به تصرف لشگريان اسلام درآمد. پس از اين شكست، امپراتور روم سپاه عظيمي به سرزمين فلسطين فرستاد اما در نبردي كه در فلسطين به وقوع پيوست، رومي‏ها بار ديگر به سختي از لشكر اسلام شكست خوردند و در پايانِ نبرد، فرمانده سپاه روم كشته شد و دمشق به تصرف مسلمانان درآمد. از آن پس مسلمانان در فلسطين و شام مستقر شدند و در دوران حكومت بني عباس، تابع مركز خلافت در بغداد بودند. اما در دوران خلافت فاطميون در مصر، فلسطين، بخشي از قلمرو فاطمي‏ها شد. از 1097م مسيحيان، جنگ‏هاي صليبي را براي تصرف بيت المقدس آغاز كردند و پس از چندين بار رد و بدل شدن اين شهر بين طرفين، سرانجام در 1250م، بيت ‏المقدس توسط صلاح‏ الدين ايوبي سردار مسلمان آزاد شد و از آن پس در دست مسلمانان باقي ماند.

717 – محاصره قسطنطنيه توسط سپاه اسلام

17 مارچ سال 717 ميلادي محاصره قسطنطنيه ( استانبول ) توسط يك سپاه اسلامي مركب از هشتاد هزار سرباز آغاز شد ، ولي به علت نداشتن قدرت دريايي موفق به گرفتن شهر نشدند. اين شهر در سال 1453 به دست مسلمانان افتاد كه به اسلامبول تغيير نام داده شد.

1948 – امضاي معاهده بروكسل پس از پايان جنگ جهاني دوم

با پايان جنگ جهاني دوم، دول اروپايى كه سابقه و نتيجه خونين دو جنگ وسيع در قرن بيستم را در نظر گرفته بودند، براي حاكميت صلح و آرامش و درنتيجه، بازسازي اروپاي ويران، تمهيدات متعددي انديشيدند. يكي از اين كارها، انعقاد پيمان بروكسل بود كه در اين شهر به امضاي وزيران خارجه انگلستان، فرانسه، بلژيك، هلند و لوكزامبورگ رسيد. بر اساس مفاد اين معاهده كه در 17 مارچ 1948م منعقد گرديد، دولت‏هاي امضا كننده متعهد شدند كه حداقل به مدت پنجاه سال، در امور سياسي، اقتصادي، فرهنگي ونظامي خود متحد باقي بمانند. چندي بعد، در سال 1949م كشورهاي آلمان غربي و ايتاليا نيز به اين پيمان ملحق شدند. اين سازمان پس از عضويت ديگر كشورهاي اروپايي، به عنوان اتحاديه اروپاي غربي به كار خود ادامه داد و با فروپاشي بلوك شرق، اتحاديه اروپا شكل گرفت.

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1968 – کشتار مای لی در ویتنام توسط ارتش آمریکا

کشتار مای لای  واقعه‌ای در روز ۱۶ مارچ ۱۹۶۸ میلادی، در جریان جنگ ویتنام بود که طی آن ۳۴۷ تا ۵۰۴ شهروند غیرنظامی جمهوری ویتنام جنوبی توسط سربازان واحد گردان سوم تجسسی ارتش آمریکا به قتل رسیدند. انتشار خبر کشتار مای لای، بیش از یک سال بعد، نقطه عطفی در روند جنگ ویتنام ایجاد کرد و به وجهه ارتش آمریکا ضربه‌ای جبران‌نشدنی وارد کرد.

اکثر قربانیان غیرنظامیان زن و کودک بودند. قبل از قتل، برخی از قربانیان مورد شکنجه و قطع اندام نیز قرار گرفته بودند. برخی از اجساد نیز در جریان کشتار توسط سربازان قطعه‌قطعه شده بودند. کشتار در دهکده‌های می لای و می خه و سون می در جریان جنگ ویتنام رخ داد.

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

پس از وقوع حادثه، سعی شد که حادثه مخفی گردد، ولی سرانجام شایعات پخش شده باعث گشت که یک سال بعد ماجرا توسط رسانه‌ها نقل گردد. پس از افشای کشتار، دادگاه‌های نظامی برای محاکمه سربازان مقصر در کشتار برگزار گشت که بیش از ۱۰ ماه طول کشیدند.

مناسبت ها:

زادگان

    ۱۷۸۷ – ژرژ سیمون اهم فیزیکدان خالق قانون اهم

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژرژ سیمون اهم

1830 – زادروز پل لودويگ فن هيس داستان نويس شهير آلمان

مرگ‌ها

    ۱۸۰ – مارکوس اورلیوس، امپراتور روم.
    ۱۰۴۰ – هارولد یکم، پادشاه انگلستان

26 اسفند - 17 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
مارکوس اورلیوس

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *