اتن ملی

اتن ملی

رقص های ملی در اکثر کشور های جهان به مشاهده میرسد و در افغانستان (اتن) به عنوان رقص ملی ما اجرا می شود که این رقص همواره درایام سرور – جشن های استقلال – روز های ملی – در میله های عنعنوی نوروز باستانی و زمانی حین فتوحات و کودتا ها توسط مردم اجرا میشود.
اَتَنِ ملی از جمله رقص‌های ملی کشور ما افغانستان است. این رقص در مراحل اول در مناطق شرق و جنوب کشور مروج بود. اتن ملی معمولاً طور دسته‌جمعی به وسیلهٔ جوانان مرد یا زن اجرا می‌شود. رقص اتن ملی بشکل مدور با شور دادن سر بدن و دست طور منظم اجرا می‌شود؛ که این حرکات انسان را بوجد میاورد.

تصویر مرتبط
اتن در هر منطقه، نوع و حرکات مختلف همان منطقه را دارد. انواع مختلف اتن شامل: کابلی، وردکی، لوگری، خوستی/پکتیایی، هراتی، کوچیانی/کوچی، ختکی، پشیی (با سرنی و توله) و نورستانی در افغانستان وجود دارد.
نتیجه تصویری برای اتن هراتی
تصویر مرتبط

اتن هراتی

نتیجه تصویری برای اتن هراتی

اتن هراتی ابتدا با تعلیم قدم نظامی آغاز شده سپس دست ها را بالا نموده و میچرخانند با جرای یکی دو دقیقه سپس  اتن اصلی با دور زدن وبا لا نمودن دست ها و سپس چک زدن بطور همصدا ادامه می دهند. ولی همین اکنون جوانان هراتی در اتن هراتی یک نوآوری جدید آورده اند که پس از اجرای یکی دو چرخ همه در یک حلقه می نشینند و یکی از اجرا کننده ها در وسط رفته بطور یکنفری به اجرای رقص تک نفری می پردازد و بعداء به سر جای خود آمده واتن دوباره طبق معمول اجرا میشود. و این مورد در چندین مرحله ادامه می یابد.

چوب بازی

نتیجه تصویری برای اتن هراتی
 چوب بازی از جمله رقص ها وبازی های محلی باستانی مردم ما میباشد. چوب بازی همین اکنون در تمام ولایات افغانستان در دهات و قصبات رواج داشته که در ایام سرور همواره با شوق شعف زایدالوصفی آنرا با دهل و سرنا  اجرا می نمایند.

درباره admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *