پوهنتون هرات

پوهنتون هرات

نام : پوهنتون هرات

آدرس: ناحیه پنجم شهر هرات- اول باغ دشت- سر پل جوی انجیل- مقابل هوتل ارگ

رئیس: دوکتور عبدالله فایز

 

نگاهی کوتاه به تاریخچه و فعالیت پوهنتون هرات

پوهنتون هرات در سال 1367 نظرآبه تقاضای مردم  فهیم هرات و منظوری  وزارت تحصیلات عالی وقت تأسیس شد؛ هرچند هرات از ده ها سال بدینسو فعالیت علمی و اکادمیک در مدرسه گوهرشاد بیگم، فخرالمدارس و … داشته است. پوهنتون هرات کار تدریس و فعالیت خود را از پوهنحی ادبیات و علوم بشری شروع و بعداً با تأسیس پوهنحی­ های هنرها، زراعت، اقتصاد، شرعیات و علوم اسلامی، انجینیری، ساینس، تعلیم وتربیه، حقوق و علوم سیاسی، کمپیوترساینس، ژورنالیزم و ارتباطات جمعی،  علوم وترنری، اداره و پالیسی عامه، ستوماتولوژی و علوم اجتماعی و 3 مؤسسۀ فلیال شامل، زراعت و تعلیم وتربیه بادغیس، تعلیم وتربیه غور و تعلیم و تربیه فراه، به فعالیت خود ادامه داده  و همیشه افتخار آفرین بوده است.
پوهنتون هرات با 16 پوهنحی و 71 دیپارتمنت توانسته است با تقدیم هزاران متخصص ازطبقۀ ذکور و اناث به جامعه دررشته های مختلف، همواره در شکوفایی علمی کشور نقش بارزی را ایفاء نماید.
این پوهحئی های پوهنتون هرات عبارت اند از:

1- پوهنحئي ادبيات و علوم بشري

سال تأسیس: 1367
ديپارتمنت ها: دري، پشتو، انگليسي، عربي و آلماني

2- پوهنحئي هنرهاي زيبا

سال تأسیس: 1367
ديپارتمنتها: نقاشي، مينياتور و گرافیک.

3- پوهنحئي زراعت

سال تأسیس: 1368
ديپارتمنتها: حفاظۀ نباتات، باغداری، علوم حیوانی، اگرانومی و اقتصاد وتوسعه زراعتی
لابراتوراها: لابراتوار عمومی، خاکشناسی، آب شناسی، علوم نباتی، علوم حیوانی و باغداری

4- پوهنحئي اقتصاد

سال تأسیس: 1369
ديپارتمنتها: اقتصاد تصدی، اقتصاد ملی و بانکداری

5- پوهنحئي طب

سال تأسیس: 1369
ديپارتمنتها: جراحي عمومي، داخله، اطفال، صحت عامه و امراض انتاني، هستوپتالوژي، پاراكلينيك و اناتومي.
لابراتوارها: فيزيولوژي، اناتومي، هستوپتالوژي، ميكروبيولوژي.

6- پوهنحئي اینجينیري

سال تأسیس: 1371
ديپارتمنتها: سیول، ارکیتکچر، میکاترونیک و مدیریت شهری
لابراتوارها: تست خاک، تست آسفالت، کانکریت، هایدرولیک، سِروی، آرکیتکچر، میکاترونیک،، فزیک، برق وکیمیا

7- پوهنحئي شرعيات و علوم اسلامي

سال تأسیس: 1372
ديپارتمنتها: فقه و قانون، تفسير شريف، حديث شريف، ثقافت اسلامي.

8- پوهنحئي حقوق و علوم سياسي

سال تأسیس: 1381
ديپارتمنتها: حقوق عامه، روابط بين الملل و حقوق خصوصي، حقوق جزا و علوم جنایی، حاکمیت قانون وحقوق بشر

پوهنحئي تعليم و تربيه

سال تأسیس: 1336 و پوهنحئی تعلیم وتربیه 1382
ديپارتمنتها: کیمیا، بیولوژی، ریاضی فزیک، ادبیات دری، پشتو، انگلیسی، تاریخ و جغرافیه، روانشناسی و تربیت بدنی
لابراتوارها: کیمیا، بیولوژی، فزیک وجیولوژی.

9- پوهنحئي كامپيوترساينس

سال تأسیس: 1383
دیپارتمنتها: سافت ویر انجینرینگ، شبکه، دیتابس

10- پوهنحئي ساينس

سال تأسیس: 1384
ديپارتمنتها: رياضي، فزيك، كيميا و بيولوژي
لابراتوارها: كيمياي غیرعضوي، كيمياي فزيكی، کیمیای عمومی، گاز کارماتوگرافی، بیولوژی، فزیک برق و فزیک مدرن، فزیک میخانیک

11- پوهنحئي ژورناليزم و ارتباطات جمعي

سال تأسیس: 1390
ديپارتمنتها: ژورنالیزم، روابط عمومی .
رئیس پوهنحی: استاد سهیلا عرفانی

12- پوهنحئي علوم وترنري

سال تأسیس: 1390
ديپارتمنتها: پري كلينك، پاراكلينيك، کلینیک و تکنالوژی مواد غذایی
لابراتوارها: هستوپتالوژی، آناتومی و میکروبیولوژی

13- پوهنحئي ادارۀ و پالیسی عامه

سال تأسیس: 1391
ديپارتمنتها: ادارۀ عامه، مدیریت انکشاف و پالیسی عامه

14- پوهنحئي ستوماتولوژی

سال تأسیس: 1391
ديپارتمنت: ستوماتولوژی.

15- پوهنحئی علوم اجتماعی

سال تاسیس: 1393
دیپارتمنت ها: جامعه شناسی، تاریخ و جغرافیه

کادر علمی پوهنتون

در چوهنتون هرات 416 نفر استاد شامل كادر علمي می باشند که از این تعداد (9) نفر دوکتور،  (4) نفر پوهاند، (8) نفر پوهنوال، (15) نفر پوهندوي، (69)نفر پوهنمل، (147) نفر پوهنيار، (175) نفر پوهيالي هستند.

همچنان این پوهنتون 276 تن کارمندان اداری  و خدماتی دارد که از این میان 1 بست ریاست پوهنتون، 3 بست معاونیت های علمی، امور محصلان و اداری، 1 بست ریاست شفاخانه کدری،  42 مدیریت عمومی، 61 مدیریت، 12 آمریت، 3 بست مامورین و 137 بست کارکنان خدماتی می باشند.  

در سال­های اخیر پوهنتون هرات توانسته است بایک تعداد پوهنتون­های خارجی چون ایالات متحده امریکا، جرمنی، ایتالیا، تایلند، سلواکیا، ایران، هند و اندونیزیا روابط همکاری برقرار نماید. در نتیجه این همکاری­ها نصاب درسی در پوهنحئی­های اقتصاد، انجینری، کمپیوتر ساینس، ساینس ، زراعت، طب، شرعیات و ژورنالیزم و ارتباطات جمعی به صورت قسمی ویا کلی اصلاح گردیده است، مفردات درسی ترتیب و کتب درسی آماده شده است.
همکاریهای علمی با پوهنتون هرات و اجرای برنامه های انکشافی این پوهنتون از طرق کمک کننده های مختلف ازجمله بانک جهانی، USAID,DAAD صورت گرفته است.
وهنتون هرات داراي استيشن راديويي ميباشد كه توسط پوهنحئي ژورناليزم و ارتباطات جمعي اين پوهنتون امور آن به پيش برده ميشود. اين راديو با پخش برنامه هاي علمي و اموزشي نشرات داشته كه هم زمينه كارهاي عملي محصلان ژورناليزم را فراهم ساخته و هم درروشني اركان جامعه از پديده هاي علمي ، فر هنگ و خبري مخصوصاً رويدادهاي خبري پوهنتون نقش مهمي را به عهده دارد.
مجله علمي انديشه كه به صورت فصلنامه در دو بخش، علوم اجتماعی و علوم طبیعی منتشر مي گردد مبين دستآوريهاي علمي استادان فرهیخته اين پوهنتون است. هفته نامه نيز منعكس كننده رويدادهاي خبري و پاليسي اين نهاد است كه همواره مخاطبين خويش را از وقايع پوهنتون مطلع ساخته پروسه شفافيت را محقق ميگرداند. پوهنحئي هاي مختلفه پوهنتون هرات نيز داراي نشريه هاي اختصاصي خويش ميباشند كه هريك به مسائل علمي و تخصصي پوهنحئي مربوطه پرداخته و به نحوي انتقال علمي و اطلاع رساني را براي جامعه امكانپذير مي سازند.
پوهنتون هرات تا سال 1382 فاقد مجموعۀ ساختمانی مستقل تحصیلی بوده ودر منازل و ساختمان­های رهایشی در مناطق مختلف شهر هرات به صورت پراکنده فعالیت مینمود؛ اما بعد از آن با اعمار مجموعۀ ساختمانی(کامپس) جدید پوهنتون  و به اختیار گرفتن زمین­های مشخص در ساحات مختلف شهر هرات این مشکل را تا حدی زیادی حل نموده است که این ساحات قرار ذیل میباشد:
1- مجموعه کامپس پوهنتون هرات واقع باغدشت:  موازی 140 جریب زمین که داری 27 قباله شرعی محکمه انجیل میباشد و فعلاً ساختمان پوهنحئی­های انجینیری، هنرها، اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی، زراعت، شرعیات و علوم سیاسی، ادبیات وعلوم بشری، ژورنالیزم و ارتباطات جمعی و ساختمان اداری پوهنتون هرات، جهت تدریس و دفاتر اداری مورد استفاده قرار گرفته است و در کنار آن، تعمیر لیلیه زیر نام لیلیه اناث امسال تکمیل شده است.
2- پوهنحئی تعلیم وتربیه پوهنتون هرات: موازی 20 جریب زمین که در ناحیه پنجم شاروالی در قسمت جنوب غرب باغ آزادی موقعیت دارد و شامل تعمیر ریاست پوهنحئی تعلیم وتربیه،  7 بلاک تدریسی و اداری، فضای سبز، باغچه، چمن، درخت­های زینتی و میدان­های ورزشی میباشد.
3-  ساحة مربوط به پوهنحئی طب پوهنتون هرات به مساحت 200000متر مربع است در سمت شمال شهر هرات واقع سرک خواجه عبدالله انصاری(رح) که تعمیر کلینیک صحی آن توسط یک شخص خیرخواه اعمار گردیده است و همچنان در بخش خدمات درمانی به مردم هرات و ولسوالی­های اطراف، خدمات طبی ارائه میدارد. خصوصاً دفتر شلتر نو در تجهیز کلینیک ستوماتولوژی اقدام و آنرا فعال ساخته است.
4- یک قطعه زمین به مساحت 666 متر مربع در سمت شرق شهر واقع صوفی آباد که توسط شخص خیرخواهی جهت اعمار کلینیک MCH اهدا شده است.
5- فارم تحقیقاتی پوهنحئی زراعت، در ساحه دشت حوض ولسوالی انجیل به مساحت 600 جریب زمین میباشد که به اساس حکم شماره 1371  مقام ریاست جمهوری به پوهنتون هرات تعلق گرفته است و طی چند سال درین ساحه، تأسیسات احداث و هزاران اصل نهال مثمر و غیر مثمر غرس گردیده است و محصلان پوهنحئی زراعت عملاً در ساحه فوق به کارهای عملی و تجربیات خویش مصروف­اند.
6- ساحۀ انکشافی پوهنتون هرات در قسمت شمال شهر هرات به مساحت 89/152 جریب زمین به اساس حکم 6847 ریاست جمهوری افغانستان به پوهنتون هرات انتقال و تعلق گرفته است که این ساحات؛ مشکل پوهنتون هرات را از ناحیه نداشتن زمین، مرفوع گردانیده است و به کمک USA Force ایالات متحده امریکا، لیلیه اناث در سال 13944 در سه طبقه اعمار و به دسترس پوهنتون قرار داده شده است.
7- زمین تعمیر کلینیک وترنری که در غرب پوهنتون هرات موقعیت دارد.

 

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

انستیتوت علوم صحی عاطفی

نام مکمل: انستیتوت علوم صحی عاطفی آدرس: ناحیه چهارم شهر هرات- گرده پارک ترقی- جاده حنظله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *