تقویم تاریخ ( یازدهم ماه حوت )

امروز یازدهم ماه دلو برابر با دوم ماه مارچ تقویم میلادی است. روزی که در اقغانستان و جهان اتفاقات زیادی روی داده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیمم

استعفای محمد داود از صدارت افغانستان/ 1341 شمسی

مخمد  داودخان از صدارت کشور استعفا و محمد ظاهر شاه داکتر یوسف را به حیث صدراعظم افغانستان تعیین نمود. داکتر یوسف کابینۀ خود را مرکب از شخصیت‌های تکنوکرات و برخی شخصیت‌های با نفوذ قومی که در آن گروه تکنوکرات‌ها سنگینی می‌کرد. به تاریخ ۱۳ مارچ ۱۹۶۳ برابر با۲۱ حوت ۱۳۴۱ به مجلس معرفی نمود.

رویدادها بر اساس تقویم میلادی:

479 – پيشنهاد امپراتوري آریانا و اشتباه سياسي آتن که آن را ردّ کرد

مارچ سال 479 پيش از ميلاد دولت آتن پيشنهاد امپراتوري آریانا براي مشاركت در سركوبي اقوام ساكن اطراف دانوب (و به قول يوناني ها: وحشيان) را كه بيم دست اندازي آنان به «كشور ـ شهرهاي» يونان و نيز قلمرو آریانا در ايوني و تراس (تراكيا ـ جنوب شرقي بالكان) مي رفت، به گمان اينكه يك نيرنگ امپرياليستي است رد كرد. اين امر سبب شد كه دولت ايران متوجه اسپارت رقيب آتن شود و اسپارت بعدا با كمكهايي كه از آریانا دريافت كرده بود در جنگهاي «پلوپونز» كه شرح آنها را «توسيديدس» نوشته است آتن را شكست داد و برتري آتن بر يوناني زبانها (دنياي هلنيك) پايان يافت.

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
جنگهاي «پلوپونز»

1896 – كشف خاصيت راديو اكتيويته توسط هانري بكرل

هانري بِكرِل فيزيك‏دان فرانسوي، پس از پي بردن به وجود تشعشات برخي عناصر، تحقيقات وسيعي براي كشف خاصيت تشعشع مواد راديواكتيويته انجام داد. پس از مشاهده تصويري كه به كمك اشعه ايكس برداشته شده بود، انديشه كشف ماده‏اي در ذهن بكرل نقش بست كه تحت تأثير نور ساده، از آن، اشعه ايكس صادر كنند. بكرل در دوم مارچ 1896م اين خاصيت را در اورانيوم كه يكي از مواد راديو اكتيويته است، مشاهده كرد و با ادامه تحقيقات خود، در 30 ژوئن همان سال، موفق به كشف عناصر راديواكتيو اورانيوم نيز گرديد. اهميت كارهاي علمي بكرل باعث شد تا در سال 1902، جايزه فيزيك نوبل را دريافت كند. اين كشف سبب شد تا مقدمات ايجاد عصر تازه‏اي به نام عصر اتم فراهم آيد. هم‏چنين به همين سبب، هانري بكرل را پدر علم فيزيك جديد ناميدند. راديو اكتيو از سلسله‏اي از هسته‏ها تشكيل شده كه هر عضو آن، در نتيجه تلاش راديواكتيو به عضو ما بعد خود تبديل مي‏شود تا سرانجام، هسته‏اي پايدار پديد آيد. هم‏چنين ذراتي كه از مواد راديواكتيوِ در حال تجزيه پرتاب مي‏شوند، گرچه بسيار ريزند ولي به سبب سرعت زيادي كه دارند، داراي انرژي مهيبي مي‏باشند.

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
هانري بِكرِل

1941 – نبردهاي دريايي آمريکا و جاپان در اقيانوس آرام

در پی شبیخون نیروی دریایی ژاپن به پایگاه دریایی آمریکا در پرل هاربر (هاوایی) در دسامبر 1941 و تصرف سنگاپور، هنگ کنگ، گوام، فیلیپین و چند جزیره دیگر در اقیانوس آرام، این اقیانوس در سال 1942 صحنه چند جنگ دریایی و عمدتا میان آمریکا و جاپان قرارگرفت که در سالهای بعد از آن هم ادامه یافت. مقدمات اين نبردها از مارچ 1942 فراهم آمده بود.

معروف ترین این نبردها، جنگ دریایی Coral Sea در منطقه ای میان گینه پائوآ، استرالیا و جزایر سولومون است.

امپراتوری جاپان قصد تصرف بندر مورسبیMoresby واقع در گینه نو (گینه پائو آ) و نیز تالوجی Talugi واقع در جزایر سولومون را کرده بود تا بتواند از اینجا، استرالیا را مورد حمله قرار دهد و دست دولت لندن را از جنوب اقیانوس آرام نیز کوتاه کند.

دولت آمریکا که از قصد جاپان آگاه شده بود دو ناوهواپیمابر لکزینگتونLexington و یورک تاون Yorktown که 128 طیاره در عرشه خود داشتند با 9 رزمناو و 13 ناوشکن روانه منطقه کرد و استرالیا هم که خودرا در مخاطره می دید کمک فرستاد. تا رسیدن این نیروها، ژاپنی ها تالوجی را تصرف کردند. ناوگان اعزامی آمریکا خودرا با دو ناو هواپیمابر سنگین و یک ناو هواپیمابر سبک، 9 رزمناو، 15 ناوشکن و شماری ناوچه و مین جمع ژاپنی رو به رو دید. سه ناو هواپیمابر ژاپنی 127 هواپیما در عرشه داشتند.

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

ناو طیاره بر آمريكايي «يورك تاون» هفتم جون  1942 در «Midway» واقع در اقيانوس آرام زير حملات هوايي جاپانی ها قرار گرفته بود

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ناو طیاره بر يورك تاون در «Midway» پس از حملات جاپانی ها به اين حالت افتاد و غرق شد

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

1956 – كشور مغرب (مراكش) استقلال خود را از فرانسه اعلام داشت.

1956 – آغاز حملات هوايي امريكا به ويتنام شمالي در جريان تهاجم به اين كشور

پس از آن كه امريكا، در اوت 1964م به بهانه‏ هاي واهي، خود را درگير جنگ با ويتنام شمالي كردند، در دوم مارس1965م نيز حملات هوايى امريكا به ويتنام آغاز شد. در ماه‏هاي اول جنگ، ميلياردها دالر خسارت در ويتنام شمالي به بار آمد وده‏ها هزار نفر از مردم اين سرزمين در جريان بمباران‏هاي هوايى كشته شدند. اين بمباران‏ها به حدي بود كه تنها طي 2/5 سال، هواپيماهاي امريكايى بيش از 107 هزار حمله به خاك ويتنام شمالي انجام دادند و 2/5 ميليون تن بمب بر سر مردم بي‏دفاع اين كشور فرو ريختند. با اين حال، موج مخالفت‏هاي ضد جنگ مردمي و فشار افكار عمومي باعث شد كه امريكا پس از 9 سال جنگ بي‏امان، بدون اخذ نتيجه، اين جنگ را پايان دهد و با ذلت، ويتنام را ترك نمايد.

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

۱۸۱۰ – زادروز لئون سیزدهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۲۴ – زادروز بدریش اسمتانا پدر موسیقی چک

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
بدریش اسمتانا

۱۸۷۶ – زادروز پیوس دوازدهم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۹۲۲ – زادروز مرتضی حنانه موسیقیدان و آهنگساز ایرانی

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
مرتضی حنانه

۱۹۳۱ – زادروز میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی
۱۹۴۲ – زادروز لو رید موسیقیدان، ترانه‌نویس و عکاس آمریکایی

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
میخائیل گورباچف

۱۹۶۸ – زادروز دنیل کریگ هنرپیشه انگلیسی

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
دنیل کریگ

درگذشت‌ها

۱۸۳۰ – درگذشت فرانتس دوم، امپراتور مقدس روم
۱۸۵۵ – درگذشت نیکلای یکم تزار روسیه از سال ۱۸۲۵

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
نیکلای یکم

۱۸۹۵ – درگذشت برت موریسو نقاش امپرسیونیست فرانسوی
۱۹۳۰ – درگذشت دیوید هربرت لارنس نویسنده، شاعر و نقاش بریتانیایی

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
دیوید هربرت لارنس

۱۹۳۹ – درگذشت هاوارد کارتر باستان‌شناس و مصرشناس بریتانیایی
۱۹۸۲ – درگذشت فیلیپ کی. دیک نویسنده آمریکایی

11 اسفند - 2 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
داستی اسپرینگفیلد

۱۹۹۹ – درگذشت داستی اسپرینگفیلد خواننده

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *