تقویم تاریخ ( پنجم ماه حوت )

امروز پنجم ماه حوت برابر با 24 فبرورری تقویم میلادی است. روزی که افغانستان و جهان شاهد اتفاقات مهم زیادی بوده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

اذهان گورباچف به خونین بودن جنگ افغانستان/ / 1363 شمسی


میخائیل گورباچف رهبر شوروی بیست و هفتمین کنگره حزب کمونیست شوروی را افتتاح کرد. در سخنرانی اش جنگ در افغانستان را زخم خونین برای اتحاد شوروی خواند.
گورباچف در سال 1366 آغاز به بیرون کشیدن نیروهای شوروی از افغانستان کرد و تا سال بعد تمام نیروهایش را بیرون کشید.
اندیشه لشگر کشی  و تجاوز به افغانستان از تصمیم کریملین نیشنان درسال 1358  منشا گرفت که هدف ان صدور یک ایدیولوژی بیگانه به افغانستان بود که در تضاد با فکر  ٬ اندیشه ٬ عقاید  وفرهنگ مردم افغانستان قرار داشت
به همین دلیل زمامداران شوروی زود با  مقاومت مردم افغانستان  وواکنش جهانی مواجه شده و سرانجام مفتضانه شکست خوردند .

رویداد ها بر اساس تقویم میلادی

1582 – تقويم ميلادي گريگوري و جهانی شدن آن
گریگوری سیزدهم پاپ وقت 24 فبروری 1582 ضمن صدور اعلامیه ای، براصلاحات تقویمی دکتر آلوسیوس لیلیوس صحه گذارد و تقویم تازه که مشکل قمری ـ شمسی ندارد و مسأله سال کبیسه در آن حل شده است جای تقویم ژولیان را گرفت و اینک جهانی (یونیورسال) شده است و تاریخ و قراردادهای بین المللی را به آن می نویسند. این سالنما به تقویم گریگوری (گريگوريان) معروف است.
ايتاليائي ها، اسپانيايي ها، پرتغالي ها و لهستاني ها بلافاصله پس از دریافت تاییدیه پاپ این تقویم را جانشين تقويم ژوليان (تهيه شده به دستور سزار ژوليوس در قرن یکم پیش از میلاد) كردند و كشورهاي ديگر به تدريج آن را پذیرفتند و روز و ماه را برپایه آن تنظیم کردند. برای مثال؛ چهارم اكتبر، پانزدهم قرار گرفت.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1739 – نبرد کرنال، پیروزی نادر افشار و تصرف هندوستان
نادرشاه  پس از پیروزی در جنگ کرنال، هندوستان را به تصرف خود در آورد. گفتنی است، احمدشاه درّانی  از جنرالهای نادرشاه در نبرد کرنال بود. به نظر مورخان نظامی معاصر، این نبرد   بیش از یک روز و چند ساعت طول نکشید و نادر در این نبرد از توپهای سبک قابل حمل بر پشت شتر معروف به “زنبورک” استفاده کرد که جا به جایی آنها سریع و آسان بود. شمار تلفات هندیان را در این جنگ؛ ده تا سی هزار تن نوشته اند. تلفات سپاه نادرشاه به دو هزار نفر هم نرسید. بامداد روز بعد محمدشاه به دیدار نادر شتافت و تاج سلطنت هند را به او تقديم کرد و کناره گیری و تسلیم شدن خودرا اعلام داشت.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1821 – مكزيك (اسپانياي نوين) استقلال يافت. تا آن زمان، مكزيك بزرگترين متعلقه اسپانيا در قاره آمريكا بود. با وجود اين، مكزيك زبان و فرهنگ اسپانيايي و مذهب كاتوليك را حفظ كرده است.
1945 – ترور احمد ماهر پاشا در پارلمان مصر
احمد ماهر پاشا نخست وزير وقت مصر 24 فبروری سال 1945 پس از قرائت متن اعلان جنگ مصر به كشورهاي محور (آلمان و متحدانش) در پارلمان آن کشور، همانجا به ضرب گلوله كشته شد
در ماههاي پيش از پايان جنگ جهاني دوم، بسياري از كشورها براي اين كه از قافله فاتحان جنگ عقب نمانند، و يا به توصيه انگلستان و آمريكا به آلمان و متحدانش و نيز ژاپن اعلان جنگ دادند که جنبه سمبوليک داشت.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
احمد ماهر پاشا

يك روز پيش از مصر، تركيه و دو روز بعد سوريه، فنلاند و… به آلمان اعلان جنگ داده بودند. جنگ جهاني دوم در جبهه هاي اروپا دو ماه و چند روز بعد و در خاور دور (جبهه ژاپن) در ماه اوت (ماه سرطان) پايان يافت.
1949 – امضاي قرارداد آتش‏ بس و متاركه جنگ بين مصر و اسرائیل
جنگ مصر با اسرائیل پس از تشكيل دولت اسرائیل در فلسطين در سال 1948م آغاز شد. در آن زمان، مصر به همراه برخي ديگر از كشورهاي عربي دراعتراض به اشغال سرزمين اسلامي فلسطين به دست اسرائیل وارد جنگ با آن شدند. اما نيروهاي اسرائیلی در ضد حمله به قواي پراكنده اعراب كه فاقد تجهيزات پيشرفته نظامي بودند، به داخل خاك مصر و لبنان نفوذ كردند و نيروهاي كشورهاي عربي را شكست دادند. با پايان اولين جنگ اعراب و اسرائيل، قرارداد ترك مخاصمه بين دو طرف درگير در 24 فبروری  1949م منعقد شد و مورد توافق كشورهاي عربي نيز قرار گرفت. بر اساس اين قرارداد كه در جزيره “رودِس” واقع در درياي اژه امضا شد، منطقه نوار غزّه در غرب فلسطين اشغالي به حاكميت مصر در آمد.
1966 – وقوع كودتا در غنا و سرنگوني قوام نكرومه رئيس جمهور اين كشور
پس از آن كه در اول جون سال 1960م كشور افريقايى غنا، استقلال كامل خود را از انگلستان به دست آورد، قوام نكرومه قهرمان استقلال اين كشور، به رياست جمهوري آن برگزيده شد. نكرومه از سال 1962م حكومت تك حزبي را در كشور برقرار كرد و توانست چندين شبكه كودتا در كشور را شناسايى و سركوب نمايد. هنگامي كه نكرومه در 24 فبروری 1966م، در جريان يك سفر رسمي، جهت ميانجي‏گري بين چين و امريكا و پايان صلح‏آميز جنگ ويتنام عازم پكن شده بود، در غياب وي، يك كودتاي نظامي هوادار غرب توسط ژنرال آنكرا وي را از قدرت خلع كرد و شوراي آزادي‏بخش ملي به رياست آنكرا قدرت را در دست گرفت. در اين ميان، كادر رياست جمهوري در برابر كودتاگران مقاومت كردند، اما اين مقاومت بي‏فايده بود و نظاميان هوادار كودتا بر اوضاع مسلط شدند. نكرومه زماني كه تازه به چين رسيده بود از اين حادثه باخبر شد، اما آن چه بيشتر موجب سرخوردگي و يأس وي گرديد آن بود كه مائوتسه تونگ و ديگر مقامات بلندپايه چين، ملاقات خود را با او لغو كردند و او را فردي عادي و فاقد سمت رسمي دانستند. در حالي كه وي يكي از بيدارگران و متفكران انقلابي بزرگ افريقا بود و قرباني توطئه‏هاي امريكا به شمار مي‏رفت. نكرومه از آن پس به صورت مسافري عادي از پكن به مسكو و سپس به گينه رفت و چندي بعد عازم روماني شد. وي در 27  اپریل 1971 در سن 62 سالگي درگذشت و در جون همان سال، جسدش رادر زادگاهش در غنا، دفن نمودند.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
قوام نكرومه

1974 – دولت پاكستان بالاخره بنگلادش را برسميت شناخت. بنگلادش تا سال 1971 بخش شرقي پاكستان بود كه در اين سال باكمك نظامي هند استقلال به دست آورد و نام بنگلادش بر خود نهاد.

مناسبت ها:

روز بزرگداشت دانشمند شهير امامي “خواجه نصيرالدين طوسي
ابوجعفر محمدبن محمد معروف به خواجه نصيرالدين طوسي و ملقب به استاد البشر و محقق طوسي در سال 597 ق در طوس به دنيا آمد. وي در ابتدا علوم عقلي و نقلي و حكمت مشاء را آموخت و در سال‏هاي بعد رياضيات، فقه، فلسفه، نجوم و ادبيات را خواند به طوري كه در علوم روز به تبحر و استادي تمام رسيد. وي چند سال پس از واقعه حمله سپاهيان چنگيزخان مغول، به قلعه اسماعيليه پناه برد و در آن‏جا نيز از تاليف و نگارش باز نايستاد. با غلبه سپاه مغول بر اسماعيليان، خواجه نصيرالدين به خدمت هلاكوخان مغول پيوست و با استفاده از نفوذ خود، از كشتار مردم و دانشمندان و تخريب آثار فرهنگي و علمي و غارت شهرها و روستاها جلوگيري نمود. پس از فتح بغداد و سقوط عباسيان، خواجه نصير ماموريت يافت تا رصدخانه مراغه را ترتيب دهد. او جماعتي از رياضي‏دانان بزرگ گردآورد و كار احداث رصدخانه را در سال 657 ق آغاز كرد. خواجه، با اين كار، عالمان بزرگ زمان را كه پراكنده بودند در يك مكان، جمع كرد و همچنين كتابخانه‏اي عظيم در محل رصدخانه مراغه احداث نمود. اين عالم سترگ براي تهيه كتاب‏هاي مورد نظر، كتبي از بغداد، شام و شمال آفريقا و اطراف و اكناف ايران فراهم نمود و كتابخانه‏اي با بيش از چهارصد هزار جلد كتاب، ايجاد كرد. عمر خواجه از اين پس در خدمات علمي گذشت. خواجه نصيرالدين، يكي از بزرگ‏ترين بنيانگذاران كلام شيعه و پيشاهنگ بزرگ فلسفه مشّاء بود و ضمن تاييد حكمت ابن‏سينا، به شرح مشكلات اشارات پرداخت. وي همچنين آثار متعددي را در علوم مختلف به نگارش درآورد كه اخلاق ناصري، تجريد العقايد، ذيج ايلخاني، اوصاف الاشراف، اساسُ الاقتباس و تذكره نصيريه و بيش از شصت اثر ديگر در اصول دين، اخلاق، منطق، هندسه، هيئت، نجوم و عروض و شعر از آن جمله‏اند. خواجه نصيرالدين سرانجام در سال 672 در 75 سالگي، شانزده سال پس از تاسيس رصدخانه درگذشت و در عراق به خاك سپرده شد.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

زادروزها

 

۱۹۴۴ – زادروز دیوید واینلند، فیزیک‌دان امریکایی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۲ .
۱۹۵۵ – زادروز استیو جابز، کارآفرین، مخترع آمریکایی؛ از بنیانگذران شرکت کامپیوتری اپل.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
استیو جابز

۱۹۶۷ – زادروز برایان اشمیت، اخترفیزیک‌دان استرالیایی؛ برنده جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۱ .
۱۵۵۲ – زادروز لوئیز واز کاموئنس شاعر پرتقالی.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برایان اشمیت

۱۷۵۰ – زادروز فرانسوا مارکی دوبارتلمی سیاست‌مدار، محقق و مورخ فرانسوی.

درگذشت‌ها

۱۸۱۰ – درگذشت هنری کاوندیش، فیزیک‌دان انگلیسی؛ کاشف هیدروژن.
۱۸۵۶ – درگذشت نیکلای ایوانویچ لباچفسکی، ریاضیدان روس.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هنری کاوندیش

۱۹۹۳ – درگذشت بابی مور، فوتبالیست انگلیسی.
۲۰۰۱ – درگذشت کلود شانون ، ریاضیدان؛ مهندس الکترونیک و رمزنگار آمریکایی؛ پدر نظریه اطلاعات و دارای مدال افتخار IEEE.

5 اسفند - 24 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
بابی مور

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *