تقویم تاریخ ( سوم ماه حوت )

امرو سوم حوت برابر با 22 فبروری تقویم میلادی است. روزی که در افغانستان  و جهان شاهد وقوع اتفاقت زیادی بوده است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
——————————–
1358/ قیام مردم کابل یک سال بعد از قیام خونین 24 حوت هرات:


هزاران تن از اهالی شهر کابل به خیابانها برآمده و با نعره‌های تکبیر، مخالفت شان را با حضور نیروهای شوروی ابراز داشتند و هلیکوپترها و سربازان حکومتی بر آنها تیراندازی کرده صدها کشته و زخمی بجا ماند./1358
سوم حوت سالروز قیام تاریخی مردم و دانشجویان مسلمان شهر کابل در سال 1358 در اعتراض به تجاوز ارتش سرخ شوروی به افغانستان است؛ روزی که تعداد زیادی از شهروندان کابل به خاک و خون افتادند.
از اواخر دلو سال 1358 که تنها چند هفته از تجاوز شوروی به افغانستان می‌گذشت، مقاومت و اعتراض مردمی نسبت به این تجاوز در شهر کابل آغاز شد.
وضع شهر دگرگون و فعالیت‌های روزانه به حالت نیمه تعطیل درآمده بود، در مدارس و دانشگاه کابل اعتراضات به اوج خود رسیده بود و در همه جا زمزمه‌های مخالفت و صدای اعتراض به تجاوز شوروی آغاز شده بود.
قیام تاریخی و خونین سوم حوت سال 1358ساکنان شهر کابل، در اعتراض به تجاوز شوروی به افغانستان در شب قبل سوم اسفند از پشت‌بام‌های منازل مسکونی با فریاد «الله اکبر» شروع شد و تا پاسی از شب ادامه داشت، در همان شب در تمام شهر  شب‌نامه‌های مخفیانه پخش شد و مردم به تظاهرات دعوت شدند
رویداد ها مطابق سال میلادی:
560 – شکست قوم آوار Avar از ارتش آریانا و پراکنده شدن در اروپا
نیرو های سرحدی آریانا مستقر در حاشیه سيردريا (رود سيحون) در يك جنگ يك روزه كه 22 فبروری سال 560 ميلادي روي داد، قوم «آوار Avar» را كه در استپ هاي ميان «آلتايي» و «تي ان شان» بسر مي بردند و قصد مهاجرت به منطقه «فرا رود» – هرات کنونی- را داشتند، شكست دادند و مسير آنان را به سوي اروپا (روسيه امروز و بالكان) منحرف ساختند. اين نیرو های معروف به سربازان سرحدی، يك ارتش كامل و يكي از چهار ارتش آریانا بودند. دسته اي از آوارها سال بعد تلاش كردند تا از دربند قفقاز بگذرند و از اين ناحيه وارد آریانا شوند كه در اينجا هم از سپاهيان وطن به فرماندهي «اسپهبد گيو» شكست خوردند و متواري اروپا شدند كه دهها سال اين قاره مورد تاخت و تاز آنان قرارداشت تا سر انجام «شارلماني» آنان را سركوب كرد،

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1821 – دولت اسپانيا مهاجر نشين قديمي خود ايالت فلوريدا را به پنج ميليون دالر به دولت واشنگتن فروخت.
1825 – روسيه و انگلستان مرز آلاسکا و كانادا را تعيين كردند. در آن زمان آلاسكا متعلق به روسيه و يک مهاجرنشين اين کشور بود كه بعدا آن را به دولت واشنگتن فروخت.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1997 – اولین موجود زنده شبیه سازی شده به دنیا آمد
بيست و دوم فبروری 1997 انستیتوی اسکاتلندی راسلین Roslin ویژه پژوهشهای علمی اعلام کرد که موفق شده است از راه شبیه سازی Cloning یک میش بوجود آورد که در پنجم جولای 1996 به دنیا آمد. در این اعلامیه علت تاخیر در انتشار این دستآورد ذکر نشده بود. در اعلامیه اضافه شده بود که داکتر ای ین ویلمات Ian Wilmut امبرویولوژیست Embryologist ارشد آن انستیتو با کمک همکاران به این موفقیت دست یافته است. اعلامیه حکایت داشت که نام میش، دالی Dollyگذارده شده که نام یک خواننده ـ آهنگ ساز معروف است.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر ويلمات و دالي اش

میش دالی پس از 4 بار برّه آوردن و داشتن حیات طبیعی در سال 2003 دچار بیماری کبدی شد و چهاردهم این ماه پس از 7 سال و 7 ماه و 9 روز زنده بودن از میان رفت.
ماجرای میش دالی و انتشار اخبار مربوط به آن، دانش کلونینگ را گسترش داد و امر مشابه سازی حیوانات به تدریج به صورت امری عادی درآمد. با وجود این، بسیاری از کشورها این تجربه را در مورد انسان ممنوع کرده اند. ولی، معدودی از کشورها و ایالت کالیفرنیا در آمریکا با ساخت سلول برای جایگزینی سلولهای از میان رفته انسان مخالفت ندارند.

1918 – تولد بلندقد ترین مرد تاریخ بشر!

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رابرت در کنار دو زن معمولی در تبلیغ فروش یک اتومبیل نوساز ـ رابرت در کنار پدرش که مردی بلند قد بود

بيست و دوم فبروری 1918 در شهر آلتون Alton ایالت ایلی نوی آمریکا نوزاد پسری به دنیا آمد که به بلند بالاترین مرد تاریخ بشر معروف شده است. قد وی که رابرت پرشینگ ودلو Robert Pershing Wadlow نام داشت به دو متر و 72 سانتیمتر  رسید و به مرد سه متری شهرت یافت. مورخان متفقا گفته بودند که سند و حتی حکایتی در دست ندارند که نشان دهد مردی با چنین قدی در طول تاریخ دیده شده بود.
رابرت پس از اتمام دبستان و دبیرستان به دانشگاه رفت و سرگرم تحصیل شد و می خواست که حقوقدان بشود. پزشکان مشکل راه رفتن او با پای بلند را با تعبیه کفشی چکمه مانند که ساقه اش ساپورت فلزی داشت حل کرده بودند، ولی همین ساپورت فلزی باعث مرگ او در 15 جولای 1940 (22 سال و پنج ماهگی) شد. یک روز روکش فلزی ساقه چکمه قوزک پای اورا زخمی کرد و زخم به چرک نشست و کوتاهی رابرت در مراجعه به شفاخانه و امروز و فردا کردن به مرگ او ناشی از عفونت منجر شد. دانشمندان مرگ زودرس اورا پیش بینی نکرده بودند و اتفاقی بود.
1936 – انبوه سازي فولکس واگن آغاز شد.
چند هفته قبل از اين، هيتلر دستور ساخت انبوه فولكس واگن  را به مهندس پورشه طراح آن داده بود و نام اين موتر را به اميد اين كه هر آلماني يك دستگاه از آن را داشته باشد « موتر مردم » گذارده بود.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1350 – در قطر کودتا شد و ولیعهد (شیخ خلیفه) قدرت را به دست گرفت.
این کودتا هنگامی صورت گرفت که شیخ احمد حاکم قطر در شیراز بسر می برد. حاکم جدید قطر اعلام کرد که 50 درصد درآمد نفت صرف عمران و آبادی قطر خواهند شد.

زادروزها:

نصرت پارسا(زاده ۳ حوت ۱۳۴۷، کابل) یکی از خوانندگان و آهنگسازان مشهور کشور بود.

Nasrat Parsa.jpg
۱۴۰۳ – شارل هفتم، پادشاه فرانسه (م. ۱۴۶۱)
۱۷۳۱ – زادروز جورج واشنگتن، سیاست‌مدار نظامی آمریکایی؛ از رهبران انقلاب آمریکا و اولین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جورج واشنگتن

۱۷۸۸ – زادروز آرتور شوپنهاور، فیلسوف آلمانی.
۱۸۱۰ – زادروز فردریک شوپن، نوازنده پیانو و آهنگساز لهستانی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آرتور شوپنهاور

۱۸۵۷ – زادروز هاینریش هرتز، فیزیک‌دان آلمانی؛ یکای هرتز در دستگاه SI به افتخار وی نامگذاری شده است.
۱۹۷۴ – زادروز جیمز بلانت، آهنگساز و ترانه‌سرای انگلیسی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاینریش هرتز

۱۸۸۳ – زادروز کارل یاسپرس، فیلسوف اگزیستانسیالیست آلمانی.
۱۹۰۰ – زادروز لوئیس بونوئل، ‏ (۱۹۰۰-۱۹۸۳) فیلمساز اسپانیایی.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لوئیس بونوئل

۱۹۶۳ – زادروز دونالد برازول، خواننده.
درگذشت‌ها
۱۵۱۲ – درگذشت آمریگو وسپوچی، کاشف و نقشه‌نگار ایتالیایی؛ غاره غربی به افتخار وی آمریکا نامیده شده است.
۱۹۱۳ – درگذشت فردینان دو سوسور، زبان‌شناس سوئیسی؛ وی را پدر زبان‌شناسی نوین می‌دانند.
۱۹۸۷ – درگذشت اندی وارهول، هنرمند، نویسنده و فیلم‌ساز پیشرو آمریکایی.
۲۰۰۲ – درگذشت چاک جونز، انیمیشن‌ساز شرکت دیزنی؛ خالق شخصیت‌هایی چون دانلد داک و کایوت.

3 اسفند - 22 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اندی وارهول

 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *