ادامه از صفحه قبل

نام نشریه: ادامه از صفحه قبل

صاحب امتیاز: سامي عظيمي
مدیر مسئول: سامي عظيمي
نوعیت: گاهنامه
موضوع: فرهنگي، ادبي
زبان: دري
سال تاسیس: 1385
محل چاپ: هرات
شماره تماس: 0799339359
وضعیت فعلی: غیر فعال
ثبت و آرشیف: فرهنگسرای دوربین / 0796999360

معرفی ادامه از صفحه قبل

گاهنامه ادامه از صفحه قبل، يكي از متفاوت ترين نشريات در شهر هرات بوده است كه در سال 1385 آغاز به كار كرد. اين گاهنامه به زبان دري و با جلدي متفاوت ،  منتشر مي‌شد. اين نشريه تنها در چند شماره به نشر رسيد و جالب اينكه به سختي مي توان از شناسنامه آن، مطالب معلوماتي در رابطه به خود نشريه را به دست آورد.
گاهنامه ادامه از صفحه قبل،  بيشتر در حوزه فرهنگ و ادب، به نشر مطالب اقدام مي نمود و نويسندگاني چون: نقيب آروين، مسعود حسن زاده و جاويد نورزاد، با آن همكار بودند.
هدف اين نويسندگان از اين كار، تقويت ادبيات نوين و حمايت از نويسندگان جوان بود. به همين دليل بسياري از مطالب و اشعاري كه در نامه به نشر مي رسيد، آثاري بودند كه نام نويسندگان جوان را با خود داشتند.

ادامه از صفحه قبل بيشتر به مطالبی در عرصه ادبيات اختصاص يافته اما گردانندگان آن می گويند پرداختن به ساير عرصه های هنری نيز مورد توجه آنهاست.

انتخاب نام و مطالب منتشر شده در نخستين شماره ادامه از صفحه قبل نمايانگر سليقه نوگرايانه و توجه به شگردهايی است که در ميان نسل جوان شاعران و نويسندگان افغان، چند سالی است مجال ظهور يافته است.

سامی عظيمی، سردبير اين نشريه که خود را از “شاعران نوپرداز” و به اصطلاح “پست مدرن” شهر هرات می داند، در يادداشت نخست ادامه از صفحه قبل، به مسايلی به عنوان اهداف نشريه اشاره دارد که می تواند بازگو کننده نظرات و نيازهای شاعران و نويسندگان هم فصل و هم انديش وی باشد.

خانم عظيمی در جايی از اين مطلب نوشته است: “تنها شيوه انتخابی ما بر اساس ارزش ادبی، هنری و فرهنگی آثار است و با احترام تمام به همه بزرگان با فروتنی می گوييم که ما مرعوب نام های پرآوازه نيستيم.”

نخستين شماره ادامه از صفحه قبل به شکل مجله و در ۲۶ برگ چاپ شده است.

ناهيد باقی، نقيب آروين، مسعود حسن زاده و آصف رحمانی از نويسندگان نخستين شماره اين نشريه هستند.

سامی عظيمی سردبير 'ادامه از صفحه قبل'
سامی عظيمی سردبير نشريه ادامه از صفحه قبل

مقالات، شعرها و داستانهای منتشر شده در نشريه ادامه از صفحه قبل را، در ديگر نشريات ادبی افغانستان کمتر می تواند ديد؛ شايد دليل اصلی اين موضوع نيز همان نوگرايی بيش از حدی باشد که برخی گردانندگان نشريات در افغانستان تلاش می کنند با برخورد محتاطانه و سنتی از کنار آن بگذرند.

اين نوشته ها بيشتر با نحله های فلسفی و ادبی چند دهه اخير جهان پيوند دارد؛ نحله های فلسفی و ادبی که با نامهای فيلسوفان و نظريه پردازان پسامدرن چون ژاک دريدا، ژان فرانسواليوتار، ميشل فوکو و مارتين هايدگر صورت بندی شده است.

مقالات “نانوشتن افغانی” و “ژاک دريدا و ادبيات” و شعر و داستانهای که در نشريه ادامه از صفحه قبل ديده می شود، از اين ديدگاه گردانندگان آن پرده می بردارد.

کوتاه سخن اينکه، ادامه از صفحه قبل می تواند و می خواهد که تخته مشقی برای شاعران و نويسندگان جوان افغان – به ويژه در هرات – باشد، که مشق پست مدرنيسم می کنند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

استعداد هاي هري

اسم نشریه: استعداد های هری صاحب امتیاز: ليسه خصوصي هري مدیر مسئول: سپنتا رهياب نوعیت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *