تقویم تاریخ ( بیست و دوم ماه دلو )

امروز 22 ماه د لو برابر با 11 فبروری تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ افغانستان و جهان رویداد های زیادی به وقوع پیوسته و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

660 ق.م – آغاز حكومت امپراتوري و سلطنت اولين امپراتور جاپان

در چنین روزی اولين امپراتور جاپان به نام “يى مو” به تخت سلطنت نشست. به اين ترتيب، قديمي‏ترين و ماندگارترين نظام سلطنتي در جهان كه هنوز ادامه دارد، آغاز شد. اين نظام در طول زمان، دستخوش دگرگوني‏هاي فراوان شده است و امروزه، امپراتور در كشور جاپان، مقامي تشريفاتي است و قدرت اصلي در دست نخست وزير است. با اين حال، جاپاني‏ها روز آغاز سلطنت در اين كشور را عيد ملي مي‏نامند و همه ساله اين روز را جشن مي‏گيرند.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
امپراتور “يى مو”

1377 – قتل عام در ایتالیا به دست نظامیان پاپ!

فبروری سال 1377 ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اينک جمع نفوس آن از 94 هزار تن تجاوز نمی کند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فبروری 1377 آغاز شده و يک هفته طول کشيده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1826 – دانشگاه لندن آغاز بكار كرد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1847 – زادروز توماس ادیسون مخترع لامپ برق

توماس اديسون Thomas Alva Edison كه 1200 اختراع الكتريك به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است، یازدهم فبروری 1847 در اهايو امريكا به دنيا آمد. وي در سال 1879 لامپ برق را اختراع كرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون 18 اکتوبر 1931 درگذشت.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس اديسون

1924 – نخستین پرواز به دور زمين در 363 ساعت

نخستين طیاره دوباله «تي. دبليو ـ 3» که با استفاده از تجربه هاي جنگ جهاني اول و تكنولوژي تازه تر در فبروری سال 1924 ساخته شد و پروازهاي آزمايشي مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (سنبله) همين سال سه پیلوت امريكايي با يك طیاره «تي. دبليو ـ 3 » پرواز به دور كره زمين را انجام دادند و دور زمين را در 363 ساعت طي كردند و 28 سپتامبر به امريكا باز گشتند.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
يك هواپيماي تي. دبليو ـ 3

1357 ش – پيروزي انقلاب اسلامي ايران

از هفدهم تا 22 بماه دلو 57، ايران روز  های دشوار خویش را گذرانيد. با وسعت يافتن دامنه‏ هاي انقلاب، قرار بر اين شد كه ارتش ایران، دست به كودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلابیون را سركوب سازند. از اين رو از ساعت چهار بعدازظهر روز 21 دلو 57، حكومت نظامي اعلام شد. پس از اعلان حكومت نظامي، آیت الله خميني اعلام كرد كه مردم به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. مردم نيز همچنان به يورش خود به مراكز دولتي و نظامي و انتظامي ادامه دادند و تقريباً تمام اين مراكز با اندك درگيري و مقاومت، تسخير شد و به دست مردم افتاد. اين درگيري‏ها در روز بعد نيز به شدت ادامه يافت و در اين روز هزاران زن و مرد و پير و جوان، هريك به اندازه توان خود براي سرنگوني نهايي رجکومت، كوشش كردند. آنها با سنگربندي در خيابان‏ها، در برابر تانك‏ها ایستاند. نه فقط در تهران، بلكه در تمامي شهرهاي ايران، درگيري مردم با نظامیان جريان داشت. مردم شهرهاي مسير به درگيري با نيروهاي نظامي پرداختند و با بستن راه، مانع حركت آنها به سمت تهران شدند. برخي از فرماندهان رده بالاي ارتش در اين درگيري‏ها به دست مردم كشته شدند تا سرانجام، ارتش، بي‏طرفي خود را اعلام كرد. سرانجام روز  22 ماه دلو 1357، ننظام شاهی ایران از میان رفت و  انقلاب مردم ایران پيروز گرديد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1918 – روزی که نلسون ماندلا از زندان 27 ساله رهایی یافت

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

نلسون ماندلا (متولد  1918 و متوفی در پ2013 در 95 سالگی) پس از 27 سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی (عمدتا مهاجران هلندی) در چنین روزی آزاد شد.

ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه شده بود و به زندان افتاده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در بازداشتگاه Robben Island گذرانده بود.

شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، رعایت حقوق انسان، سازش و گذشت» بود.

2011 – استعفای حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در پی انقلاب مردم.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسنی مبارک

زادروزها

۱۸۴۷ – زادروز توماس ادیسون، مخترع آمریکایی.
۱۹۲۶ – زادروز لسلی نیلسن، بازیگر کمدین امریکایی-کانادایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لسلی نیلسن

۱۹۶۴ – زادروز سارا پیلین، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه امریکایی.
۱۹۶۹ – جنیفر آنیستون، بازیگر امریکایی

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جنیفر آنیستون

درگذشت‌ها

۱۶۵۰ – درگذشت رنه دکارت، ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی.
۱۹۶۸ – درگذشت پیتیریم آلکساندروویچ سورکن، جامعه‌شناس آمریکایی روس‌تبار.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رنه دکارت

۱۹۷۸ – درگذشت هاری مارتینسون، نویسنده و شاعر سوئد؛ برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۴ .
۲۰۱۲ – درگذشت ویتنی هیوستون، خواننده سبک پاپ، بازیگر، تهیه کننده فیلم و مدل امریکایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاری مارتینسون

۱۹۴۸ – سرگئی آیزنشتاین، فیلمساز روس
۱۹۶۳ – سیلویا پلات، شاعر، رمان‌نویس، نویسندهٔ داستان‌های کوتاه، و مقاله‌نویس امریکایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویتنی هیوستون

۱۹۶۸ – پیتیریم آلکساندروویچ سورکن، جامعه‌شناس امریکایی روس‌تبار
۲۰۰۵ – آرتور میلر، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس امریکایی

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سیلویا پلات

*****
منابع:

-پسایت ایرانینوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-نشریات و جراید افغانستان
-وب سایت ایرانیراسخون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *