سایت افغان ډبیټ،افغان مناظره

افغان ډبیټافغان مناظره

حیات الله حمید

خبرنگار حوزهٔ غرب افغان دبیت

روزنامه نگارفعال ومبتکر

 درسالیان اخیرمطبوعات حوزی غرب کشور بخصوص ولایت هرات افت وخیز های فراوانی داشته است بیشترمشکلات وچالشهای مالی واقتصادی سبب شده که شمارزیادی ازنشریات ازادامه فعالیت بازمانند.

به نقل ازمرکزتحقیقی – پژوهشی مطبوعات حوزی غرب کشورازآغازفعالیت های مطبوعاتی درهرات اول سنبله 1299 تا به اکنون 1396نزدیک به (325) عنوان نشریه درحوزه ولایت هرات به چاپ رسیده است که متاسفانه درحال حاضرشماراندکی از این تعداد درحال فعالیت اند اما موجودیت جوانان پرتلاش وبا ابتکارفرهنگی در هرات توانسته برغنامندی فرهنگ ورشد نشریات کشور نقطه قوتی باشد.

نوراحمدکریمی یکی از فعالین فرهنگیست که بیشترعمرش را در این راه وقف کرده است اوجوان باابتکاریست که دراطلاع رسانی وحفظ میراث های فرهنگی در ولایت هرات پیشگام بوده است نوراحمد کریمی درحال حاضرآمر اطلاعات ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می باشد او مدیرمسوول مجله دوربین وموسس فرهنگسرای دوربین نیز می باشد. آقای کریمی به این باور است که با تلاش وابتکار میتوان آینده خوبی را برای افغانستان نوین رقم زد.

کریمی ازچندسال به این طرف بخاطرمراقبت وحفظ ازمطبوعات چاپی هرات تلاشهای مثمری را انجام داده است اوتوانسته بیش از هفتاد هزار سند شامل مطبوعات، کتب، عکس و فلم جمع آوری نموده وچندین نمایشگاه نیز برگزار نماید.

فرهنگسرای دوربین به عنوان یک نهاد فرهنگی و تحقیقاتی در سال 1392 خورشیدی به ابتکارآقای کریمی درولایت هرات تاسیس شد. این فرهنگسرا در حال حاضر علاوه به چاپ ماهنامه دوربین، در زمینه آرشیف مداوم نشریات چاپی و اسنادی که مربوط به هراتیان میباشد، پیوسته در حال فعالیت است و اسناد آرشیف شده آن هم اکنون به بیش از هفتاد هزار سند اعم از مطبوعات، کتب، عکس و فلم بالغ می شود. تاسیس کتابخانه های تخصصی از مولفین هرات و مرکز تحقیقی نویسندگان زن هراتی از دیگر کار کرد های فرهنگسرای دوربین می باشد. نقد قلم ، راه اندازی شب شعر و بزم های ادبی همیشه در این فرهنگسرا وجود داردکه آقای کریمی بانی آن میباشد.

یکی ازبزرگترین دستآوردهای کریمی راه اندازی موزیم وسایل ارتباط جمعی میباشد کریمی توانست که بیش از 210 وسیله کمیاب ارتباطی شامل اشیاء، لوازم وتجهزات پستی،مخابراتی،تلگراف،رادیویی،تلویزیونی وسینمایی را جمع آوری نماید آقای کریمی این وسایل کمیاب که اینکه به عتیقه بدل شده است را به ریاست اطلاعات وفرهنگ هرات اهدا نمود که هم اکنون این وسایل درموزیم قلعه اختیارالدین هرات به هدف انتقال دانش ارتباط وآشنایی دانش آموختگان به اکتشافات وپیشرفت های صورت گرفته در این عرصه به نمایش گذاشته شده است.

آقای کریمی میگوید که تلاشهایش دراین عرصه همچنان ادامه دارد او می افزاید که به زودی بانک اطلاعاتی از رسانه های دیداری شنیداری و چاپی حوزه غرب افغانستان که وی آماده نموده است را افتتاح می نمایند طرح راه اندازی موزیم مردم شناسی وکار روی مستندهراتیان قرن بیست یک، برنامه هایست که اوآنها را دنبال مینماید

تلاشها ودست آوردهای آقای کریمی دربخشهای مطبوعاتی وفرهنگی برای فرهنگیان هرات ستودنی است.

عبدالشکورایثارخبرنگاروفعال فرهنگی درهرات نوراحمدکریمی را جوانی خلاق،مبتکرومدیرتوانامیداند اومیگویدفعالیت های فرهنگی کریمی درفرهنگسرای دوربین،اداره اطلاعات وفرهنگ وقلعه اختیارالدین هرات قابل قدر است ایثاراضافه میکند که برنامه های فرهنگی کریمی همانند اخلاق ورفتارش دربرخوردهای اجتماعی گیرا وقابل تامل است.

سیدجاوید فقیری رهنمای قلعه اختیارالدین هرات موزیم وسایل ارتباط جمعی این قلعه که به ابتکار نوراحمد کریمی ایجاد شده است را یکی ازبخشهای میداند که بیشترین بازدیدکنندگان را دارد.

کریمی دریک خانواده فرهنگی درولایت هرات به دنیاآمده است وی تحصیلاتش را ازرشته ادبیات پوهنتون هرات درسال 1378 به اتمام رساند وی جوانی خوش برخورد با معاشرت  واجتماعیست.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *