تقویم تاریخ ( هفدهم ماه دلو )

امروز هفدهم ماه دلو  برابر با ششم فبروری تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ افغانستان و جهان اتفاقات زیادی به وقوع پیوسته است و ما به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.
سالروز انتشار نخستين نشريه دانشگاهي/ 1878

اواخر جنوری در سال 1878 پوهنتون امريكايي «ييل» نخستين نشريه دانشگاهي به نام «ييل نيوز» را منتشر ساخت و دانشگاههاي ديگر از آن اقتباس كردند. محکمه امريكا حكم داده است: از آنجا كه نشريات دانشگاهي با كمك هزينه دولت انتشار مي يابند، حق گرفتن اگهي تجاري و تكفروشي ندارند.

در همین خصوص باید گفت که اولین نشریه دانشجویی در ولایت هرات- افغانستان با نام « پگاه» در سال 1385 خورشیدی از سوی محصلین رشته ژورتالیزم پوهنتون دولتی این ولایت راه اندازی شد.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1918 – در انگلستان به زنان حق شرکت در انتخابات و دادن راي داده شد، مشروط براينکه در سنين بالاي 30 مي بودند.

مسدود شدن بانكهاي امريكا/ 1933

«فرانکلین دی. روزولت» كه در اوج ركود اقتصادي ایالات متحده به رياست اين فدراسیون انتخاب شده بود، بانكهاي این کشور را از چنین روزی به مدت ده روز تعطيل كرد؛ زيرا که پیش از این روز، مردم براي بيرون كشيدن پس اندازهاي خود و با آن پولها هجوم براي خريد كه سطح قيمتها را شديدا بالا مي بُرد،به بانكها هجوم بُرده بودند. به علاوه، موجودي بانكها براي پرداخت ها كافي نبود و مقابل بانكها، صفهاي طولاني تشکیل شده بود و بیم آن می رفت که همین صفوف تبدیل به تظاهرات، شورش و عصیان شود.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
امریکا از سال 2008 نیز وارد یک بحران اقتصادی شده است که علت عمده آن افزايش بدهي دولت این کشور و تداوم كسر بودجه آن در سالهاي اخير است که جمع اين بدهي و اعتبارات در سال 2012 از سقف 15 تریلیون دالر بالاتر رفته است.

الزابت دوم ملکه انگلستان شد/1952

جورج ششم پادشاه انگلستان درگذشت و دختر 25 ساله اش اليزابت به نام اليزابت دوم برجاي او نشست. اليزابت هنگام مرگ پدر در کنيا و در يک شکارگاه بود که به لندن بازگشت. اليزابت دوم متولد 21 اپريل 1926 از آن زمان ملکه انگلستان و 15 کشور ديگر عضو جامعه مشترک المنافع است. اين جامعه مرکب از مستعمرات و مهاجرنشينان سابق دولت لندن داراي 54 عضو است. حکومت انگلستان پارلماني است و نخست وزير (برگزيده مجلس) بر کشور حکومت مي کند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

1958 – يک طیاره ی مسافربر انگليسي هنگام برخاستن از میدان هوایی مونيخ آلمان سرنگون شد و 38 تن ازجمله 8 فوتباليست عضو تيم منچستر يونايتد کشته شدند.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

مرگ نخست وزير گرجستان با بخاری گازی ایرانی/2005

بالاخره معلوم شد که مرگ «زوراب ژوانيا» نخست وزير گرجستان با استفاده از بخاري گاز سوز ساخت ايران صورت گرفته است. وي كه از متحدان «سا كاشويلي» رئيس جمهور و از سران انقلاب نارنجي سال 2004 گرجستان بشمار مي رفت و متمايل به اتحاد گرجستان با بلوک غرب بود، دوم فبروری 2005 براي ديدار دوست خود «رائول يوسوپوف» به آپارتمان او رفت و چون دير كرد، “بادي گارد” به سلفون او زنگ زد كه جواب نشنيد. خواست با شكستن در وارد آپارتمان شود كه موفق نشد. پوليس محل را خبر كرد و از پنجره وارد آپارتمان شدند و جسد زوراب را در اطاق نشيمن و رائول را در آشپزخانه يافتند. پس از معاينه اجساد معلوم شد كه مرگ بر اثر استنشاق گاز طبيعي (مورد مصرف در خانه) بوده كه از بخاري آپارتمان نشت كرده و بخاري ساخت ايران و وارداتي بوده است.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
زوراب ژوانيا

کشتي مصري باعث مرگ نزديک به هزار انسان شد/2006

يكم فبروری 2006 يك كشتي مسافربر مصري كه ميان كشور سعودي و مصر در رفت و آمد منظم بود، بر اثر هواي توفاني درياي سرخ، در اين دريا غرق شد. اين كشتي حامل 1300 تا 1400 مسافر و عمدتا مصري بود كه تنها چهارصد نفرشان زنده از دريا گرفته شده بودند. بيشتر مسافران را مصرياني تشكيل مي دادند كه در كشور سعودي كار مي كردند و يا به زيارت حج رفته بودند كه باز مي گشتند.

گفته شده بود كه كشتي غرق شده بيش از عمر مجاز كار كرده بود و قبلاً در حراج از يك شركت اروپايي خريداري شده بود. بستگان مقتولان حادثه برضد مقامات مصري كه اجازه كار به اين كشتي فرسوده داده بودند، دست به تظاهرات و اعتراض زده بودند!

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

:
زادروزها

۱۶۶۵ – زادروز آن استوارت، ملکه انگلستان، اسکاتلند و ایرلند.
۱۹۱۱ – زادروز رونالد ریگان، بازیگر و سیاستمدار جمهوری‌خواه آمریکایی؛ چهلمین رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رونالد ریگان

۱۹۱۲ – زادروز اوا براون، همسر آدولف هیتلر.
۱۹۳۲ – زادروز فرانسوا تروفو، فیلمساز، نظریه‌پرداز و منتقد سینمایی فرانسوی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوا براون

۱۹۴۵ – زادروز باب مارلی، خواننده صاحب سبک رِگِی، ترانه‌سرا، نوازندهٔ گیتار و فعال اجتماعی جامائیکایی.
۱۶۱۱ – چونگ‌جن، آخرین امپراتور دودمان مینگ.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
باب مارلی

۱۹۲۴ – جین یونگ نویسنده چینی.

درگذشت‌ها

۱۷۹۳ – درگذشت کارلو گولدونی، نمایشنامه‌نویس ایتالیایی.
۱۹۱۸ – درگذشت گوستاو کلیمت، نقاش نمادگرای اتریشی.

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلینوش طریان

۱۹۵۲ – درگذشت جرج ششم، پادشاه بریتانیا
۲۰۱۱ – درگذشت گری مور، آهنگ‌ساز، گیتاریست و خواننده ایرلندی

17 بهمن - 6 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
گری مور

*****
منابع:
– نشریات و روزنامه های افغانستان
– سسایت ایرانی نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-سایت ایرانی راسخون

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *