روزی که فیسبوک تولد شد

روزی که فیسبوک تولد شد/

Facebook.svg

تگاهی به چهارده سالگی فیسبوک/

امروزه فیسبوک از جمله صفحاتی مجازی است که تمام جهانیان را بصورت آسان پیوند داده است. این وب سایت محبوب همه اقشار سنی در جهان از جمله نوجوانان ، جوانان و سالمندان واقع گشته و در افغانستان نیز افراد بیشماری بع این صفحه دسترسی دارند و با هم ارتباط برقرار می کنند.


بنیان گذار فیسبوک جوانی به نام مارک زاکربرگ است که آن را در چهارم فبروی سال ۲۰۰۴ مطابق با پانزدهم دلو سال 1383 راه اندازی کرد. مارک زاکربرگ وب‌گاه فیسبوک را از اتاق خود در دانشگاه هاروارد امریکا طراحی کرد و در چنین روزی آن را به عنوان یک وب سایت اجتماعی ویژهٔ دانشجویان هاروارد راه اندازی کرد. اما سایت او فراتر از محدوده یک دانشگاه و دانشجویان آن، خیلی سریع مورد توجه قرار گرفت و چنان محبوب شد که تا آخر هفته دوم راه اندازی آن، بیش از نیمی از دانشجویان هاروارد درآن نام نویسی کردند و از آن به عنوان راهی برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کردند و در کوتاه مدت، میلیونها نفر در این سایت ثبت نام کردند.
فعالیت فیسبوک در افغانستان از اواسط دهه هشتاد خورشیدی آغاز شد.و خیلی زود مخاطبان فراوان یافت.این وب سایت اجتماعی با گسترش فعالیت های انترنتی شرکت های مخابراتی در کشور ، به صورت چشمگیری در میان عموم مردم راه باز کرد و امروزه میلیون ها تن از افغانان از طریق آن با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
در همین حال این وب سایت اجتماعی رغیب سرسختی برای شبکه های رادیویی و تلویزیونی، وب سایت ها و خبرگزاری های جهانی بدل گشته و قبل از پخش هرگونه خبر و یا هم اطلاع رسانی از سوی رسانه ها، کاربران این شبکه، تازه ترین معلومات را با سایرین شریک می سازند.
البته هستند کسانی هم که با نام های مستعار و نشانی های جعلی، اقدام به ارایه معلومات کذب و حتی ترور شخصیتی افراد می کنند که این موضوع نگرانی فراوانی را به بار آورده است.
 چنانچه دانشگاه الازهر کشور مصر، بعد از فراگیر شدن فیسبوک در جهان، اعلام کرد که استفاده از فیسبوک برای مسلمانان حرام است. آن‌ها دلیل صدور این فتوا را فروپاشی خانواده‌ها اعلام کردند. آن‌ها معتقدند که فیسبوک یکی از دلایل فروپاشی خانواده‌ها است.
نتایج یک مطالعه در انگلستان نشان داده که در حدود یک‌پنجم تا یک‌سوم طلاق‌های این کشور، به فیسبوک در دادخواست طلاق اشاره شده و موجب نارضایتی یکی از طرفین را فراهم آورده است.
فیسبوک هم اکنون به طور رایگان در اختیار مردم جهان قرار دارد.
این وب سایت بیش از یک میلیارد کاربر دارد و هم‌اکنون به ۴۰ زبان از جمله دری و پشتو ، قابل دسترس می باشد.
فیسبوک با ارائه امکان عضوگیری در تعداد بالا، به استفاده کنندگان اجازه می‌دهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه دوستان خود اضافه کنند.
استفاده کنندگان در فیسبوک دارای یک صفحه شخصی هستند. می‌توانند گروه تاسیس کنند و یا در گروه‌های دیگر عضو شوند. کاربران می‌توانند برای خود آلبوم عکس انتخاب کنند و افرادی را به لیست دوستانشان اضافه کنند.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

کتاب « مسجد جامع بزرگ دارالنصره هرات باستانی » رونمایی شد

یکی از آثار ارزشمندی که طی روز های اخیر در هرات رونمایی شد، چاپ سوم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *