تاریخچه فرهنگسرای دوربین

فرهنگسرای دوربین


نام: موسسه انکشاف خدمات اجتماعی و فرهنگسرای دوربین
موسس:  نوراحمد کریمی /0796999360
مدیر مسئول:  فرهاد اکرمی/0797445100
آدرس ایمیل: doorbinmagazine@gmail.com
آدرس: ناحیه اول شهر هرات- خیابان نوایی ( سی متره سابقه ) جوار نوایی 16- شرق خیابان

تاریخچه و فعالیت های فرهنگسرای دوربین

 فرهنگسرای دوربین در بهار سال ۱۳۹۱ خورشیدی فعالیت خود را آغاز کرد و در عرصه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، ‌تیاتر،‌ نقاشی و برنامه های متنوع و مفرح دیگر برای اوقات فراغت علاقمندان، به ارایه خدمات پرداخته است.
عمده ترین برنامه های فرهنگسرا:
فرهنگسرای دوربین به هدف ارایه فعالیت های فرهنگی و هنری برای اقشار مختلف جامعه راه اندازی شده و در حال حاضر برنامه های ذیل را در قالب امکاناتی که در اختیار دارد، برای علاقمندان راه اندازی نموده است:
۱- موزیم مطبوعات چاپی حوزه غرب کشور با صدها عنوان جلد نشریات، در یک فضای مناسب و در منزل سوم تعمیر فرهنگسرا، راه اندازی شده است.
۲-کتابخانه تخصصی مطبوعات چاپی حوزه غرب افغانستان از دیگر بخش های این فرهنگسرا است که بیش از ۳۵۰۰ عنوان جلد کتاب از مولفین ولایت هرات را در خود جای داده است و همه روزه بر روی علاقمندان به مطالعه باز می باشد.
۳- فرهنگسرای دوربین در حال حاضر علاوه بر ارایه خدمات فرهنگی به علاقمندان، ورکشاپ های رایگانی نیز برای آقایان و خانم ها در زمینه آموزش برنامه های کامپیوتری، عکاسی، فلمنامه نویسی و فلمسازی راه اندازی نموده است که این صنوف در اوقاتی خاص از سوی اساتید مسلکی تدریس می گردد.
۴- راه اندازی کافی نت رایگان برای خانم ها در فضایی کاملاً امن و مناسب، از دیگر فعالیت های این فرهنگسرا می باشد.
۵- چاپ ماهوار مجله دوربین از دیگر فعالیت های عمده و اساسی در فرهنگسرای دوربین است. مجله دوربین در ماه سرطان سال ۱۳۸۳ خورشیدی با جواز رسمی وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور در زمینه های فرهنگی، هنری ، اجتماعی و سیاسی آغاز به فعالیت نمود و از همان بدو شروع به فعالیت، علاقمندان بسیاری به خود یافت. این نشریه از سوی کدری مجرب و مسلکی اداره شده و در آغاز هر ماه به تعداد ۳۰۰۰ شمارگان به نشر می رسد.
۶- فرهنگسرای دوربین با دارا بودن سالونی بزرگ در طبقه همکف، برنامه های متعدد دیگری از قبیل شب شعر مهتاب در پنجشنبه شب ها، نقد فلم در بعد از ظهر روز های چهارشنبه، نشست هفته وار هنرمندان در روز های یکشنبه و دیگر برنامه فرهنگی و هنری را مدیریت می نماید و همچنان همه روزه به ارایه خدمات به سایر نهاد های فرهنگی، هنری و مدنی متوقع و درخواست کننده جهت برگزاری سیمینار ها و ورکشاپ ها می پردازد و تالار همایش های خود را در دسترس ایشان قرار می دهد.
۷- این فرهنگسرا اولین نمایشگاه صد سال با مطبوعات را که روایتگر تاریخچه مطبوعات در حوزه غرب کشور بود، در اول سنبله سال ۱۳۹۳ خورشیدی راه اندازی که با استقبال فراوان روبرو شد
۸- فرهنگسرای دوربین در بسیاری از محافل و برنامه های هنری از قبیل تدویر نمایشگاه ها، همکار فرهنگیان و هنرمندان بوده و  در سال ۱۳۹۴ در  برگزاری برنامه های چون: جشن روز هرات، نمایشگاه نقاشی فرخنده، نمایشگاه آب رنگ محصلین پوهنحی هنر های زیبا ، برگزاری نمایشگاه مطبوعات در پوهنتون و دیگر برنامه های فرهنگی و هنری، همکاری نموده است.
۹- نمایشگاه دایمی ارتباطات در مجموعه تاریخی قلعه اختیارالدین هرات، از دیگر فعالیت های این فرهنگسراست که به هدف ماندگاری تاریخچه ارتباطات و جذب گردشگران با همکاری ریاست اطلاعات و فرهنگ راه اندازی شد و همین اکنون روزانه فراد بیشماری از آن دیدن به عمل می آورند.
۱۰-  وبسایت دوربین یکی دیگر از اقدماتی است که به هدف حمایت از فرهنگیان و هنرمندان کشور و بخاطر اطلاع رسانی در عرصه های ادبی،  فرهنگی، هنری و اجتماعی راه اندازی شده است.
۱۱- چاپ کتب و همکاری با مولفین و نویسندگان کشور در زمینه به دسترس قرار دادن منابع مورد نیاز، از اقدامت دیگر فرهنگسرای دوربین به شمار می آید. این فرهنگسرا تا کنون در چاپ کتاب هایی چون راهنمای هرات و مجموعه مقالات منشی عبدالکریم احراری که در این اواخر به زیور چاپ اراسته شدند، نقش فعالی ایفا نموده است.
برنامه های آینده:
فرهنگسرای دوربین در حال حاضر به شدت به خاطر راه اندازی اولین موزیم مردم شناسی در کشور کار می کند. تا علاوه بر انتقال دانش تاریخی، فرهنگ، هنر و عنعنات ملی و میهنی ساکنان این دیار را جلو چشم همگان بیاورد.
همچنان فرهنگسرای دوربین در نظر دارد تا در چوکات سایر صنوف آموزشی خویش، دوره های کوتاه و بلند مدت هنر های نقاشی، مینیاتوری و خطاطی را
نیز راه اندازی نماید.

درباره admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *