وب سایت رادیو آشنا امریکا – دومین خبر

نخستین نمایشگاه محصولات مطبوعات حوزه غرب افغانستان


دراین نمایشگاه بیشتر از ۴۰۰ عنوان آثار مطبوعاتی حوزه غرب افغانستان به نمایش در آمده است

دراین نمایشگاه بیشتر از ۴۰۰ عنوان آثار مطبوعاتی حوزه غرب افغانستان به نمایش در آمده است

اولین جشنواره و نمایشگاه تحقیقی، پژوهشی مطبوعات حوزه غرب افغانستان افتتاح شد. مسئولان این نمایشگاه ارایه سیر تکاملی مطبوعات طی یک صد سال اخیر درپنج ولایت غربی و جنوبغربی افغانستان را هدف کارشان بیان می کنند.

‘صد سال با مطبوعات در هرات عنوان نمایشگاهی است که نمونه هایی از تمامی اخبار، نشریات و آثار چاپی نویسنده گان یک قرن اخیر در حوزه غرب افغانستان را گرد آوردی و به نمایش گذاشته است.

این نمایشگاه که در نوع خود اولین و بی نظیر ترین در سطح افغانستان بشمار می رود توسط نور احمد کریمی، مدیر مسئول ماهنامه فرهنگی و اجتماعی دوربین، در ولایت هرات برگزار شده است.

آقای کریمی به رادیو آشنا صدای امریکا میگوید: “نمایشگاهی که شما امروز شاهد آن استید در آن آثار مطبوعاتی حوزه غرب افغانستان که شامل ولایت های هرات، فراه، غور، بادغیس و نیمروز می شود در آن به نمایش گذاشته شده که تعداد آثار چاپی این ولایت بیشتر از ۴۰۰ عنوان است.

کریمی گفت در این نمایشگاه از اولین نشریه روزنامه اتفاق اسلام که از اول سنبله سال ۱۲۹۹ هجری شمسی آغاز به فعالیت کرده ما از او آثاری داریم و در بخشی بیشتر از یک صد عنوان آثار چاپی دوران مقاومت را داریم و همچنان یک بخش هم به آثار چاپی مهاجران خارج از کشور اختصاص داده ایم.

استقبال فرهنگیان

شماری از فرهنگیان هرات نیز برگزاری این نمایشگاه را گامی موثر در راستای بهبود فعالیتهای خبرنگاری در کشور و بوجود آوردن فضای اعتماد بین دولت و رسانه ها بیان می کنند.

به باور آنها برگزاری چنین نمایشگاه ها می تواند کمکی بزرگ به نهادینه کردن فرهنگ روزنامه نگاری و مطالعه در کشور باشد.

فریدون آژند،یک تن از روزنامه نگاران هرات است.

“مهم اینست که ما با استفاده از تجربه های تاریخی بتوانیم یک بستر قوی فعالیت های ژورنالیستی با معیارهای بین المللی در افغانستان ایجاد کنیم و این نمایشگاه ها می تواند نگاه حوزه قدرت و دولتمداران افغانستان را به کارهای ژورنالیستی متمرکزتر و با اعتمادتر بسازد.”

وهاب صدیقی، خبرنگار در هرات است.

“به باور من زمانی که همچون نمایشگاه برگزار می شود و از گذشته ها یادآوری می شود به نوعی در ذهن مردم ما تداعی میشود که به این فرهنگ هم یعنی روزنامه خوانی و کتاب خوانی باید توجه بیشتری شود و به نهادینه شدن فرهنگ روزنامه نگاری کمک می کند.”

همزمان سید فضل الله وحیدی، والی ولایت هرات، حضور مطبوعات در افغانستان را یکی از عوامل مهم ایجاد و گسترش نظام دموکراسی می خواند.

آقای وحیدی گفت: “مطبوعات بود که حقوق و کار را برای مردم معرفی کرد و امروز از برکت مطبوعات ما دارای یک نظام دموکراسی شده ایم که اگر مطبوعات رشد نکنند هیچگاه دموکراسی بوجود نمیاید و اینکه مردم افغانستان معتقد به نظام اسلامی و جمهوری شدند این جزیی از فعالیت های مطبوعات است.”

نوراحمد کریمی، برگزار کننده این نمایشگاه می گوید در نظر دارد که بزودی اولین مرکز پژوهشی مطبوعات در غرب افغانستان را راه‎اندازی نماید. کریمی می گوید:

“بیشتر سعی شده که سیر تکاملی مطبوعات چاپی در حوزه غرب افغانستان بویژه ولایت هرات به نمایش گذاشته شود و برای تمام نشریاتی که تا بحال بوده اند شناسنامه درست کرده ایم و سعی ما اینست که بعد از نمایشگاه اولین مرکز تحقیقی، پژوهشی مطبوعات چاپی حوزه غرب افغانستان را راه اندازی نماییم.”

این نمایشگاه که مصادف با نود و سومین سالروز تاسیس روزنامه اتفاق اسلام در افغانستان می باشد برای چهار روز به روی عموم باز است.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *