وب سایت پیام آفتاب

 

نخستین مرکز پژوهشی مطبوعات چاپی زون غرب کشور در هرات گشایش یافت

۲۱ اسد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹

نخستین مرکز پژوهشی و نمایشگاه دائمی مطبوعات چاپی زون غرب کشور در شهر هرات گشایش یافت.
این مرکز که زیر نام فرهنگسرای دوربین است از سوی یک تن از روزنامه‌نگاران ایجاد شده و در آن بیشتر از چهار هزار عنوان نشریات چاپی و کتاب طی یکصد سال گذشته از نویسندگان ولایت هرات گردآوری شده است.
با این حال شماری از فرهنگیان هرات با استقبال از ایجاد این مرکز، آغاز فعالیت آن را عامل نجات حافظه تاریخ و فرهنگ این ولایت می‌خوانند.
فرهنگسرای دوربین نخستین مرکز تحقیقی – پژوهشی مطبوعات چاپی می‌باشد که فعالیت یکصد سال نویسندگان و روزنامه نگاران را به معرض نمایش و استفاده عموم مردم قرار داده است.
نور احمد کریمی مسئول این فرهنگسرا می‌گوید، این مرکز با هزینه شخصی و ابتکار خودش به هدف ارج گذاشتن به تاریخ مطبوعات کشور، آثار نویسندگان و فراهم سازی تسهیلات برای پژوهش روی مطبوعات راه‌اندازی شده است.
در این نمایشگاه بیشتر از ۴ هزار عنوان کتاب و نشریات چاپی نویسندگان ولایت زون غرب در داخل و خارج از کشور گردآوری شده است.
شماری از فرهنگیان هرات در مراسم افتتاح این مرکز، از بی‌توجهی وزارت اطلاعات و فرهنگ روی ارزش‌های فرهنگی کشور شکایت کرده  و ایجاد این فرهنگ خانه را آدرس معتبری برای تحقیق روی مسایل فرهنگی دانسته و یگانه بانگاه اطلاعاتی مسایل مطبوعاتی و وضعیت چاپ و نشر کتب در زون غرب کشور می‌دانند.
در همین حال رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با استقبال از گشایش این مرکز نبود بودجه و عدم امکانات کافی را از عمده ترین مشکلات فرهنگیان کشور دانست و تاکید کرد که دولت نیز در این زمینه توجه کمتری داشته است.
سال گذشته نیز مسئولان همین مرکز برای نخستین بار یکصد سالگی مطبوعات چاپی ولایات حوزه غرب کشور را طی یک نمایشگاه بزرگ در شهر هرات تجلیل نمودند.
-پدرام قاضی زاده/ خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی پیام آٰفتاب در غرب افغانستان (هرات)

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به گذشته وحال فرهنگ سرای دوربین!

آژانس باختر هرات: مجله دوربین در سال 1383 خورشیدی به هدف حمایت از جامعه فرهنگی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *