تقویم تاریخ (ششم ماه دلو)

ششم ماه دلو:
انتخاب دهگان برای آریانا/560 ميلادي
خسروانوشيروان شاه ساساني آریانا در ديدار خود با موبدان و بزرگان آریانا در تالار تيسفون (ايوان مدائن) براي اطلاع از چگونگي برپايي مراسم جشن سده آن سال كه پنجاه روز پيش از نوروز برگزار مي شود، به آنان گفت كه تصميم گرفته است كه براي هر روستاي آریانان يك «دهگان (دهقان)» انتخاب شود و تنظيم امور روستا، جمع آوري ماليات، معرفي سرباز هنگام ضرورت، پرورش اسب براي فروش به ارتش و داوري براي حل اختلاف برزگر و ارباب زمين به او واگذار شود و چنين فردي بايد هم برزگر باشد و هم صاحب زميني كه در آن كشت مي كند تا با مشكلات هر دو طرف آشنا باشد.
درميان سران آریانا، خسرو انوشيروان از لحاظ سازماندهي و تنظيم امور قضايي و اداري، وضع ضوابط و سامان دادن به امور مالياتي، ايجاد دارالترجمه و دارالتحرير به منظور ترجمه و تحرير كتاب، و تشويق ورزش و سرگرمي هاي سالم رهبري ممتاز و شاخص است. مورخان اورا به دليل توجه به امور قضايي و احقاق حق و رسيدگي مستقيم به مشكلات مردم و آگاه شدن از درد دل آنان رهبري كه به پيشبرد تمدن بشر كمك بسيار كرد توصيف كرده، «دادگر» لقب داده و «انوشيروان دادگر» خطاب مي كنند.

تصرف شهر خجند توسط اعراب/ 670 میلادی
شهر باستاني خجند در كنار سير دريا (رود سيحون) در چنین روزی به دست اعراب افتاد.
این عرب بعد از تصرف خرسان و ولایاتی چون هرات و بلخ، از دریای آمو گذشتند و خود را به شهر خجند رساندند. شهر خجند پايگاه اصلي مهاجرت آريایی ها به غرب و شمال و غرب هند، و اروپاي شمالي و مركزي ـ آلمان و اتريش است. اين شهر مهمترين ايستگاه كاروانها در طول «راه تاريخي ابريشم» بود. به باور بسياري از باستاشناسان ، والدين زرتشت در كنار «رود درگاه» و در ناحيه اي كه سغد در آنجا واقع شده است مي زيستند كه سرزمين (آريانا) بوده است. درپي ورود عرب به خجند، راه به روي اقوام مغول باز شد كه در قرون دهم و يازدهم ميلادي از دو سوي، تا آناتولي پيش آمدند و دو امپراتوري گسترده در خاورميانه از جمله در افغانستان (سلجوقيان) و در آناتولي (عثماني ها) تاسيس كردند كه متعاقب آنان چنگيزيان هم وارد شدند .
خجند به شهر شعر فارسي دری معروف است. اين شهر بر سر راه سمرقند به بخارا، مرو و هرات و مشهد واقع شده است .
قتل عام سرخ پوستان امریکا/1856
ناو توپدار «دکاتور » که از سوی دولت فدرال امریکا به کمک مهاجران شمال غربی فرستاده شده بود، بومیان (سرخپوستان) را در نبردگاه شان با مهاجران مسلح (محلی که شهر سیاتل در آنجا ساخته شده است) به توپ بست و سپس تفنگداران دریایی امریکا از کشتی پیاده شدند و بومیان را که از دیار خود دفاع می کردند، به عقب راندند. تلفات دو طرف نسبتا سنگین بود.
«روز ملی» اسرالیا/1786
در این روز در سال 1788 آرتور فیلیپ افسر انگلیسی با چند کشتی نظامی و صدها تن محکومان و زندانیان که آنان را باخود آورده بود تا مهاجرنشین بسازد، در جنوب غربی استرالیا مستقر شد و شهری را که ساخت، به نام لرد سیدنی (وزیر داخله وقت انگلستان) «سیدنی» گذارد.
وقوع زلزله در هندوستان/2011
یک زمین لرزه سخت که در ایالت گجرات فدراسیون هند روی داد بیش از 20 هزار تن را کشت. در همین روز در سال 1700 یک زلزله شدید در سواحل غربی آمریکا (کالیفرنیا و ارگون) روی داد که مقامات اسپانیایی مکزیک آن را گزارش کرده اند. در آن زمان سواحل غربی آمریکا در کنترل اسپانیای نوین (مکزیک) بود. پژوهشگران جاپانی ضمن بررسی زلزله های گذشته ،شدت زلزله جنوری 1700 امریکا را 9 ریشتر برآورد کرده اند.
 

درباره admin

مطلب پیشنهادی

به یاد استاد رحیم خشنواز

  پس از حصول استقلال افغانستان رباب به عنوان شناسنامه فرهنگی این کشور مطرح گردید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *