بیست و دومین سالروز وفات استاد رضا مایل هروی را گرامی می داریم

زنده یاد استاد رضا مایل هروی در هفتم ماه جدي سال 1374 خورشيدي ديده از جهان فروبست. وي در حمل سال 1301 خورشیدی در هرات زاده شد، دوره های قدیمی و نوین آموزشی را سپری نمود و سپس به جهت تحصیلات عالی به دانشسرای کابل ، که با نام دارالمعلمین نامیده می شد، راه یافت و با دریافت شهادت نامۀ تحصیلی از دانشسرا، به هرات بازگشت و به آموزگاری و معلمی در زادگاهش و هم در شهر فراه اهتمام کرد.
زنده یاد استاد رضا مایل هروی از سالهای پایانی 1330 خورشیدی در انجمن ادبی هرات فعالیت ادبی را شروع کرد.
نمونه های شعر وی از حدود 1328 در دست می باشد و پاره ای از آنها در نخستین دفتر شعر اش به نام (امواج هریوا) چاپ شده است.
او در زمینه نظارت و اداره مجله های ادبی، کتاب شناسی و پژوهشی اهتمامی درخور داشته و مدتی مدیر مسوول مجله های آریانا، کتاب خراسان بوده و خود ده ها مقاله پژوهشی در مجله مزبور منتشر کرده است. علاوه بر آن مقاله های ادبی، نسخه شناسی و تاریخی او در مجله های داخل کشور ماننند مجله ادبی هرات و مجله های فارسی خارج از کشور، خاصه مجله های راهنمای کتاب، مجله یغما، وحید و هنر مردم در ایران انتشار یافته است.
عمدۀ کارهای پژوهشی وی در زمینه تاریخ و فرهنگ عصر تیموریان و اندکی پیش از آن نسخه شناسی متون فارسی و نکته های هرات شناسی می باشد.
زنده یاد استاد مایل هروی پیش از سال 1340 خورشیدی از هرات مهاجرت نموده، به کابل رفت.
استاد مایل در سالهای 1366 خورشیدی بر اثر عدم امنیت سیاسی و اجتماعی آریانا را بدرود گفت و همانند بسیاری از اهالی کشور به غربتی نا خواسته تن داد و به امریکا رفت.
استاد مایل در میانۀ سال 1374 خورشیدی در پی سکته مغزی نا توان شد و پس از سه ماه در سکوت و آرامش تمام در شهر مشهد درگذشت ..

درباره admin

مطلب پیشنهادی

نگاهی به موفقیت های دختران افغان طی سالیان اخیر

طی سالیان اخیر زنان و دختران کشور ما در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، هنری، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *