رونمایی از مجموعه بیست جلدی « تفسیر نور فروزان» در هرات

در اوایل ماه جدی سال روان یک تفسیر تازه قرآنی به زبان فارسی دری اثر گران‌بهای پروفیسور دوکتور عبدالرحیم فیروز هروی با عنوان « تفسیر نورفروزان » در ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات رونمایی شد. این مجموعه 20 جلدی، تحلیل دقیقی بالای هر یک از آیات قرآن مجید با استفاده از منابع معتبر تفسیر و احادیث ارائه می‌دهد.
این مراسم با حضور تعداد بیشماری از علماء ، اساتید و نویسندگان ولایت هرات برگزار شد.


بدون شک « تفسیر نورفروزان » مرجع مهم و قابل اعتباری برای پژوهشگران علوم قرآنی خواهد بود . چرا که روش پروفیسور دوکتور عبدالرحیم فیروز هروی در تفسیر قرآن، بهره‌گیری از تمام منابع معتبر در کنار اصول و مبانی و قواعد تفسیری است. چنانچه استاد عبدالرئوف مخلص، استاد پوهنتون و نویسنده تفسیر انوار القرآن، استفاده از احادیث معتبر و نظریات تفسیری خود پروفیسور هروی را از ویژه‌گی‌های برجسته این اثر عنوان نموده ، می گوید: با مطالعه این تفسیر و درک قدرت استنباطی پروفیسور دوکتور فیروز هروی در علوم قرآنی، با جرات می‌توان لقب «شیخ‌التفسیر» را به وی اطلاق نمود.”
آقای مخلص افزود:” ما امروز نه‌تنها شاهد اضافه شدن یک تفسیر جدید به مجموع تفاسیر قبلی می‌باشیم، بلکه شاهد زایش سبک جدیدی از ترجمه قرآن کریم نیز می‌باشیم که با قدرت علمی بالای پروفیسور هروی، این تفسیر به زبان ساده و عام فهم تالیف گردیده که برای همه‌گان قابل فهم است.”
هم‌چنان خانم مونسه حسن‌زاده معاون اجتماعی مقام ولایت هرات نیز ضمن قدردانی از زحمات پروفیسور هروی در راستای تألیف این تفسیر افزود:” جای مسرت است که امروز شاهد رونمایی تفسیر دیگری از قرآن شریف توسط فرزندان این مرز و بوم هستیم، و جای بس افتخار است که هرات دارای بیشترین مفسران در حوزه تفسیر قرآن کریم می‌باشد. که بدون شک؛ پروفیسور فیروز هروی نیز به عنوان میراث دار این راه، افتخار دیگری را در این حوزه آفریده است.”
خانم حسن‌زاده هم‌چنان ابراز امیدواری نمود که این تفسیر می‌تواند در اُنس‌گیری هر‌چه ‌بیشتر جامعه با قرآن و تحقیق و تفسیر آن نقش موثری را ایفا نماید.
باید گفت، این ترجمه و تفسیر بیست جلدی قرآن کریم در نوع خود بی نظیر می باشد و از ویژگی های منحصر به فرد آن به شرح کامل و بیست جلدی بودن و همچنین ترجمه روان و ساده آن می توان اشاره کرد.
از دیگر ویژگی های منحصر به فرد آن نوع کاغذ و زیبایی چاپ آن می باشد. نوع کاغذ سفید با جلد مستحکم و مقاوم برای مراقبت هرچه بهتر اوراق تفسیر در نظر گرفته شده است. به شکلی که بتوان به سادگی از آن استفاده و محافظت نمود.
پروفیسور فیروز هروی در سال 1330 در شهر هرات دیده به جهان گشود. وی از هنگام طفولیت انس‌ بسياري‌ با قرآن‌ و مسجد داشت. بطوري‌ كه‌ در آوان نوجوانی حافظ قرآن کریم شد و بر قرآن‌ تسلّط‌ بسياري‌ داشت‌ و هر آيه‌اي‌ كه‌ مي‌خواندند، سوره‌ آن‌ را مي‌دانست‌. فیروز هروی تحصيلات‌ خود را از مكتب‌ ‌ آغاز كرد و پس‌ از فراغت از صنف دوازدهم، شامل فاکولته شرعیات پوهنتون کابل شد. سپس با استفاده از بورسیه عازم کشور عربستان سعودی شد. هدف‌ او از استقرار در کشور عربستان بهره‌ مندي‌ بيشتر و بهتر از استادان‌ و فرزانگان‌ آن‌ ديار معنوی بود. او به‌ سرعت‌ دروس‌ ماستری‌ و دروس‌ دورة‌ دوکتورا را به‌ پايان‌ برد و در نهایت به اخذ رتبه پروفیسوری نایل آمد و در همان جا به حیث استاد پوهنتون ملک سعود کشور عربستان سعودیبرگزیده شد که تا به اکنون مشغول تدریس در آن پوهنتون می باشد .
ایشان بيش‌ از چهل سال‌ است‌ كه‌ به‌ تدريس‌ مي‌پردازد و از اين‌ راه‌ علما و اندیشمندان‌ بسياري‌ را تربيت‌ كرده‌ كه‌ بسياري‌ از آنها خود، از اساتید نخبه در کشور های مختلف اسلامی از جمله عربستان به‌ شمار مي‌آيند.
پروفیسور هروی تا کنون بیشتر از شصت اثر علمی و تحقیقی در حوزه دینی به زبان‌های فارسی دری و عربی داشته است که می‌توان علاوه بر تفسر نور فروزان، به کتاب‌های چون: مال حرام و احکام آن در اسلام، احکام و آداب جامع زنان و زکات و روزه در اسلام و… به‌عنوان نمونه و بخش کوچکی از این آثار، یاد نمود.

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *