رونمایی از سه مجموعه شعری استاد ضیاء الحق سخا

سه مجموعه شعری استاد ضیا الحق سخا شاعر نام‌آشنای کشور، به چاپ رسید . این سه مجموعه شعری که به نام‌های (چهار فصل زشت تقویم)، (از خط روی سنگ) و (کوکوی تلخ قمری) نام دارد و در قالب‌های آزاد، دوبیتی، مثنوی و مخمس سراییده شده‌ است، به همت بنیاد خیریه لیان امیری در شهر هرات به چاپ رسیده است.
از آقای سخا قبل از این، هفت اثر شعریِ با ارزش دیگری  به نام های : بیصدایی صدای دریاهاست (۱۳۸۲) ، سورنامه ای در سوگ (۱۳۸۳)، ای کاکل به خاک برده
(۱۳۸۵) ، غزل تلخ (۱۳۸۵) ،در لحظه های آتش و باروت (۱۳۸۶)، غزل سرخ قناری  (۱۳۹۰) و  غزلی در حیرانی (۱۳۹۵) به چاپ و نشر رسیده است .
بیصدایی صدای دریاهاست ، نام نخستین کتاب از اشعار سيد ضيا الحق سخا که از سوی انجمن ادبی هرات در مطبعه آرین به نشر رسید.
در مراسمی که به مناسبت رونمایی سه آثار تازه طبع‌شده‌ی ایشان راه‌اندازی شده بود، جمع كثيري از فرهنگیان، شعرا، نویسندگان، اساتید دانشگاه و تعدادی از روسا و اعضای شورای ولایتی شرکت کرده بودند. در ابتدای محفل، انجینیر سید اسماعیل امیری «مؤسس و رییس بنیاد لیان امیری» ضمن ابراز قدردانی از مهمانان، چاپ این سه اثر را قدمی در راستای گسترش فکر و فرهنگ و ستایش از مقام بلند اهل‌ادب و فرهنگ قلمداد کرده و وعده سپرد که از این پس، همه‌ساله تعدادی از آثار برتر ناچاپِ شعرا و نویسنده‌گان این دیار را چاپ و به‌گونه‌ی رایگان در خدمت اهالی دانش و بینش قرار دهد. به تعقیب ایشان، استاد سیدضیاءالحق سخا ضمن دکلمه‌ی اشعاری از سه مجموعه‌ی چاپ شده، از رئیس و مسئولین بنیاد لیان امیری به مناسبت چاپ این آثار قدردانی کرد و این اقدام آنان را با برترین کلمات و ارج‌ناک‌ترین تعابیر ستایش نمود. در این مراسم، افزون بر دکلمه‌ی اشعاری از استاد سخا، دوکتور محمدداوود منیر «رییس انجمن ادبی هرات»، استاد عبدالغنی نیکسیر و دوکتور صلاح‌الدین جامی سخنرانی کردند.

آقای سخا فرزند سید عبدالحق فضلی در سال 1330 خورشیدی در شهر هرات پا به عالم هستی نهاده و نخستین آموزه های زنده گی را از پدر با فضیلت و شاعرش آموخت..
تحصیلات ابتدایی ، متوسطه و بکلوریا را در لیـــســـه ، سلــطان غیاث الدین غوری هرات به پایان رساند و در سال 1353 خورشیدی از دانشکدهء اقتصــاد دانشگاه کابل دپلوم لیسانس را به دست آورد..
او پس از ختم دورهء شــــش ماههء خدمت نظام تا سال 1381 خورشیدی در ریاست احصاییهء مرکزی (مدتی در کابل و سپس در هرات) به کار پرداخت و از آن پس تا اوایل سال های دهه نود خورشیدی  به صفت مستوفی هرات ایفای نمود.
آقای سخا که گویا خودش را در گفتن اشعار در قالب غزل راحت تر احساس می کند، بیشتر اشعارش را به این سبک سروده است. اشعاری که بیشتر دردسروده های شاعر با بار عاطفی  و اجتماعی نيرومند است.

« سخا، شاعری است که غزل را به شيوه نو می سرايد، يعنی به جريانی تعلق دارد که در شعر فارسی دری، بعد از نيما يوشيج و شعر نو، به قالب غزل ادامه حيات بخشيد.
سيمين بهبهانی، از نامدارترين اين شاعران در زبان فارسی است.»
قابل ذکر است که بنیاد لیان امیری پیش از این نیز کمک‌های شایانی در راستای معارف و امور فرهنگی انجام داده است. بنیاد متذکره مصمم است تا به تعقیب این سه مجموعه، «اشک زلیخا» که یکی از آثار ناچاپ استاد عبدالله شفیقی می‌باشد، را طبع و به محضر جامعه فرهنگی خود تقدیم بدارد.
منبع: شماره 104 ماهنامه دوربین/ ماه جدی 1396

درباره admin

مطلب پیشنهادی

آواز ادبیات کشور خاموش شد: وداع با پروفیسور استاد محمد ناصر رهیاب

با اندوه و تأسف فراوان، امروز، هشتم ماه دلو سال 1402 هجری، نویسنده، شاعر و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *